Byggahus.se

Hur skulle ni löst detta? Jag önskar era synpunkter

1. T
    Husägare Nivå 8
    Nu var det ett tag sedan jag sist postade något här på Byggahus men nu har jag ett dilemma som jag skulle önska diskutera med er här på forumet.

Jag håller på och renoverar ett hus.

Från detta: 2013
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hus 2013.jpg

Till detta: 2016
    Hus 2016.jpg
    Fasadritning.png

Planlösning.png

Som ni ser så har jag byggt ut och byggt upp, dvs. taklyft. I och med taklyftet så har jag, hur jag än gör en bruten diffusionsspärr och denna ”brytning ” kommer vara mellan de båda planen.

Jag skissade upp en enkel bild där jag med gult illustrerar isolering och där jag med blått illustrerar diff. Spärren. (skissar i Paper 53)

Skiss:
    Skiss.png

Som ni ser så har jag en plan att gå med övervåningens dif.spärr närmst mot bodelen. Problemet är, som ni ser, att nedervåningens dif.spärr går ut med ytterväggen vilket skapar ett diffusionsöppet hål mellan nedervåning och kattvinden.

Anledningen till att jag vill gå som i illustrationen är för att jag i kattvinden valt att förlägga all instalation, dvs. Värme PEX, Bruksvatten PEX och spirorör som är kopplade till husets FTX-system.

Nu till min fråga. Vilka risker ser ni med den här konstruktionen? Bäst vore självklart att jag fick ett helt obrutet skikt från nedervåning till övervåning men då huset består av tre olika byggperioder, 1923, 1972 och 2015/16 blir det som sagt svårt, jag blir tvungen att diff.spärra så gott som möjligt.

Om jag väljer att gå med diff.spärr ut mer yttervägg övervåning kommer jag vara tvungen att skära och tejpa plasten något enormt i och med takstolarna och installationerna vilket å sin sida kan skapa en situation där diff.spärren ändå inte blir riktigt 100%

Tacksam för synpunkter Hur hade du valt att göra och varför?

Här nedan en bild på kattvinden: Kanske kan denna väcka ytterligare frågor :)

Kattvind.jpg

Övervåning.jpg

Lite isoleringsfakta:
    Yttervägg, (kattvind), är isolerad med 45 + 145 + 70 (260)
    Yttervägg, (bodel), är isolerad med 45 + 170 +45 (260)
    Taket ska isoleras med 170 + 170 (340mm)

Vägg mellan kattvinden och bodelen byggs upp och isoleras med 70 regel och isolering.

2. T
    Husägare Nivå 8
    Är det ingen som har några tankar gällande diff.spärr enligt skiss?

3. rockin_john
    Medlem Nivå 8
    Sorry om jag gav dig falska förhoppningar om ett svar på din fråga. Jag har inget att erbjuda tyvärr.

Men jag måste bara säga:
    JÄKLAR vilket lyft du gjort av denna kåk! Bra jobbat!

• Laddar…
  4. Oldboy
    Medlem · Nivå 15
    Är det inte enklast att lägga diffspärr i botten på mellanbjälklaget, från yttervägg och sedan uppvikt och skarvat med det från innerväggen?

• Laddar…
  5. T
    Husägare Nivå 8
    Tack Rockin_john �� Det har och är en resa som jag helt klart kommer minnas resten av mitt liv och då inte som något negativt även om det stundtals varit riktigt, riktigt jobbigt... Men nu har det börjat arta sig även om plånboken blir lättare och lättare för varje månad som går ��

6. T
    Husägare Nivå 8
    Jag har kommit att göra en variant av det du säger. På den utbygda delen, där plasten går upp från nedervåning till övervåning har jag valt att tejpa och plasta utmed yttervägg och vidare utmed snedtaket. På den äldre delen 1923 kommer jag tyvärr tvingas till att diffusionsspärren bryts mellan bjälklagen. Det jag gör är att lägga ca. 40/60 cm lös plast ner mot bjälklaget. På så sätt kan jag skapa en tätare dif.spärr den dag då jag river upp inner/yttervägg på nedervåning i framtiden. På de ställen där jag har en massa installåtioner kommer jag göra precis som du säger Oldboy ����