Skärgårdsbyggare
Har fått lite väl stort mellanrum mellan fönster och vägg, på värsta ställena 6-7 cm. Hur gör man - bara fylla på med drev eller bygga på med någon skiva eller liknande?

Väggen är en massiv lättbetongvägg som kommer att putsas på insidan och kläs med träpanel på utsidan.

En fråga till, visst måste det finnas utrymme för drev under fönstret? Det är lite tight att få dit nu så jag får nog justera.

• Stort mellanrum mellan tak och fönsteröverkant i en lättbetongvägg, fönstret stängt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hur mycket är det i ovankant?

Det brukar behövas att man klotsar fönstret så att glipan blir större under än över för att få fall på fönsterblecket.

S
Såg att du skrivit 6-7 cm. Hur har du tänkt putsa smygen?

Jag hade skruvlimat upp 5cm lättbetongskivor ovantill.

Skärgårdsbyggare
S sinuslinus skrev:
Såg att du skrivit 6-7 cm. Hur har du tänkt putsa smygen?
Vet inte hur byggarna har tänkt göra men det känns som att fönstret måste upp någon cm för att få plats med drev. Som det är nu ligger det nästan dikt an i nederkant..

Skärgårdsbyggare
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade skruvlimat upp 5cm lättbetongskivor ovantill.
Ja jag har varit lite inne på någon sådan lösning. Känns inte som att man vill ha riktigt så stor glipa och bara fylla med drev.

Skärgårdsbyggare
S sinuslinus skrev:
Hur mycket är det i ovankant?

Det brukar behövas att man klotsar fönstret så att glipan blir större under än över för att få fall på fönsterblecket.
Hur stor brukar glipan behöva vara för att få fall?

S
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Hur stor brukar glipan behöva vara för att få fall?
Det beror på hur djupt fönstret sitter i förhållande till fasadens utsida. Om du står på utsidan så skall fönsterblecket ha 14 graders lutning.

V

S
Har du 6-7 cm övermått på hålet i väggen mot karmens mått så sätt 4-5cm i botten och 2 cm i överkant.

Är det slarvigt murat?
Att ställa fönstret utan klotsning är inte fackmannamässigt.

Skärgårdsbyggare
S sinuslinus skrev:
Har du 6-7 cm övermått på hålet i väggen mot karmens mått så sätt 4-5cm i botten och 2 cm i överkant.

Är det slarvigt murat?
Att ställa fönstret utan klotsning är inte fackmannamässigt.
De har lagt några väldigt tunna klossar (kanske 5 mm) under karmen men det är ju i princip inget mellanrum. Tror att det kan vara både murningen och fönsterbeställningen som har lagt på lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.