Har köpt hus och fick på köpet denna fasadbelysning med 5 led-armaturer. Dessa vill jag behålla, men inte anslutningarna med vanlig inomhus lampsladd som delvis är dragen bakom lockpanelen. Alltså dubbelfel. Tyvärr går det bara att ansluta armaturerna bakifrån. Hur skulle ni göra här?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vad är det du vill göra ? Dra om armaturerna och sätta dom på nya ställen ?Lejonsson skrev:
Har köpt hus och fick på köpet denna fasadbelysning med 5 led-armaturer. Dessa vill jag behålla, men inte anslutningarna med vanlig inomhus lampsladd som delvis är dragen bakom lockpanelen. Alltså dubbelfel. Tyvärr går det bara att ansluta armaturerna bakifrån. Hur skulle ni göra här?
[bild][bild][bild]
Rådgör med elektrikern, men troligen sätter man då dosor där sladden kommer ut och drar sedan vidare utanpåliggande på något lämpligt snyggt sätt.
Nej rimligen använder man en kabel med rätt ledningsarea, men att dra ut den ur ett hål sådär är väl rätt vanligt ? Den är ju dubbelisolerad.Lejonsson skrev:
Och jordning behövs väl bara om armaturen är jordad, men rimligen drar man en jordad kabel så det funkar med alla typer av armatur iofs eftersom det är svårt/dyrt att dra om.
Dock är fortfarande frågan: Vad är det du vill uppnå ?
Att dra om bara för att få "det" mer korrekt" känns väl inte rimligt. Det är ju inte farligt i sig som det är just nu om du inte har jordade armaturer iaf. En LED armatur drar inte många ampere tex. Möjligen kan du säkra ned om du vill att kabelarean skall matcha säkringen.
Och kostnaden för att dra om torde bli en del slantrar som man troligen kan lägga bra mycket bättre på annat ?.
Lampsladden bör bytas ut. Trådstartaren har helt rätt att det är fel val av kabel och tvärsnittsarea. Det ska vara installationskabel med minst 1,5mm2 tvärsnittsarea.
Går det inte bara att fästa på rätt typ av kabel och använda lampsladden som dragtråd?
Om en elektriker är inblandad så vet nog denna vad som behöver göras. Det kanske går att öppna några lockpaneler vid behov.
Det verkar vara lampsladd även till skymningssensorn om jag ser rätt.
Går det inte bara att fästa på rätt typ av kabel och använda lampsladden som dragtråd?
Om en elektriker är inblandad så vet nog denna vad som behöver göras. Det kanske går att öppna några lockpaneler vid behov.
Redigerat:
Stämmer. Det är lampsladdar hela vägen. Har använt sladden som dragtråd och det funkade perfekt. Tack för tipset.A avh67f skrev:Lampsladden bör bytas ut. Trådstartaren har helt rätt att det är fel val av kabel och tvärsnittsarea. Det ska vara installationskabel med minst 1,5mm2 tvärsnittsarea.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad skulle ni göra med den här delen av trädgården?
Trädgård allmänt -
Hur skulle ni göra här. Balk i taket och längs väggen.
Färg, Måla & Tapetsera -
Is på värmepump, vad skulle ni göra här?
Värmepumpar -
Hur skulle ni har renoverat upp, tips behövs!
Fritidshus -
Skulle ni vilja bo så här?
Övrigt husrelaterat