Hallå,

Jag är lite såld på idén om en ”genkan” (typ japansk entré) hemma hos mig.
Det hela skulle innebära att sänka ingången (delen med klinker på bilderna) ca. 10-12cm under golvnivån för resten av hallen.
Men jag är osäker på hur jag skulle kunna göra.

Att lyfta hallen är inte ett alternativ. Kan man på något vis sänka bjälklaget under entrén?

Hur hade ni gjort? Och vad tror ni det kan ta i tid att göra?

Huset är 2 plan (övervåning + källare) och byggt 1966

• Entré med bruna klinkerplattor, trätröskel och glasblock till vänster om en brun dörr, skoställ och klädhängare till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré med brun klinkergolv, klädhängare på väggen, skoställ med skor, samt en växt i förgrunden.
    Skapa konto
  • Entré med brunt klinkergolv, öppen ytterdörr och vy mot gräsmatta utomhus; skor vid dörren och skohylla syns.
    Skapa konto
  • Öppen ytterdörr med trappa och entrégolv, föreslås sänkas för att skapa en genkan. Kläder och paraply bredvid dörren, synliga insidan golvplattor.
    Skapa konto
Rent spontant är det ju inget som brukar få bygglovsenheten att jubla att man försämrar tillgängligheten inomhus. men om du mot förmodan skulle få lov att göra detta så beror det nog till stor del på vilket bjälklag du har och hur själva grunden ser ut. Träbjälklag på krypgrund borde inte vara så stora ingrepp att sänka ett trappsteg. Betongbjälklag en aning krångligare.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Rent spontant är det ju inget som brukar få bygglovsenheten att jubla att man försämrar tillgängligheten inomhus. men om du mot förmodan skulle få lov att göra detta så beror det nog till stor del på vilket bjälklag du har och hur själva grunden ser ut. Träbjälklag på krypgrund borde inte vara så stora ingrepp att sänka ett trappsteg. Betongbjälklag en aning krångligare.
Krävs det bygglov för att sänka ingången så alltså?
Trappan går att hiva helt och bygga om ifall det vore så.

Varför vill du göra det omöjligt att komma in med rullstol?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att det är mitt hem. Och hemma hos mig kan jag göra lite som jag vill.

C Cocomango skrev:
Jo man kan tycka det. Men det finns lagstadgade byggregler man är skyldig att följa.

useless useless skrev:
Jo man kan tycka det. Men det finns lagstadgade byggregler man är skyldig att följast
useless useless skrev:
Jo man kan tycka det. Men det finns lagstadgade byggregler man är skyldig att följa.
Givetvis. Då är följdfrågan vad gäller för entréer och måste det ti tillämpas på alla entre till huset man har (om man har fler).

C Cocomango skrev:
Det är lite det man faktiskt inte får göra. I och med att kommunen blir ansvariga för att du ska kunna bo i ditt hem även om du oturligt nog skulle råka ut för något som gör att du hamnar i rullstol. Därför vill de minimera sin risk för höga kostnader och det gör man genom att neka bygglov om tillgängligheten inte tas hänsyn till.
Du får kolla med just din kommun om en förändring av golvhöjd i entre innebär bygglovsplikt. Skulle gissa på det, då jag nyss sökt lov för utbyggnad och fick mycket noga anpassa höjden på entrén efter möjligheten att komma till kök, badrum och någon form av boendedel. Däremot var det ok att ett av sovrummen hade en lägre golvnivå d det finns andra sovrum, man måste inte kunna komma åt hela huset via rullstol.

C
C Cocomango skrev:
Kan man på något vis sänka bjälklaget under entrén?
Ingenting är omöjligt, men i det här fallet känns omfattningen på åtgärden astronomiskt oproportionelig i relation till värdet den tillför. Göra om hela entrétrappan inklusive räcke, byta hela dörrpartiet, modifiera bjälklaget, nya ytskikt i hallen.

Känns som att man måste vara väldig väldigt väldig väldigt såld på idén för att få ihop det.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C Cocomango skrev:
Givetvis. Då är följdfrågan vad gäller för entréer och måste det ti tillämpas på alla entre till huset man har (om man har fler).
Nej, det räcker med en tillgänglig entré som leder till de mest väsentliga delarna det huset.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hade ändringen inskränkt sig till insidan skulle det säkert inte vara några problem att "flyga under radarn". Men om man ska byta trappa och flytta/byta entrédörren så blir det en fasadändring som är svår att dölja för nyfikna grannar och kommunens inspektörer.

Sen är ju frågan som sagt var vad det är för typ av bjälklag.

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är en massiv insats att göra om entrén.

För det första så måste hela trappan till entrén rivas och byggas om fast då 10 cm lägre. Likaså så måste ytterdörren flyttas och fasaden byggas om. I normala fall så kräver allt sånt bygglov.

I nästa steg så måste du ta reda på om du har betong- eller träbjälklag. Om du har träbjälklag så behöver du riva upp golvet och bjälklaget ner till källaren och bygga ett helt nytt bjälklag 10cm längre ner. Det betyder att takhöjden i källaren kommer att bli 10 cm lägre än idag. Om du har betongbjälklag med ett uppreglat trägolv så har du tur för då kan du nöja dig med att spackla betongvalvet och lägga ny klinker direkt på det, det borde räcka för att få fram dina 10 cm.
Även det här steget kräver bygglov eftersom det räknas som ett ingrepp i den bärande konstruktionen.

Sammantaget så måste du alltså söka bygglov för åtgärderna. Om inte så riskerar du en rejäl byggsanktionsavgift och föreläggande att återställa allt till original.

Förutom alla kostnader för själva bygget så ska du nog räkna med att du saboterar värdet på huset med 100-500 000:- Nästan alla andra ser det bara som ett nerköp att få ett onödigt snubbel-steg i hallen som man ska snava på varje gång som man kommer hem. Dessutom går inte heller att enkelt komma in i huset med barnvagn eller rullator så antalet villiga köpare minskar fort.. Till sist så försvårar det städning och renhållning när man inte kan gå med en dammsugare eller en robot över hela ytan utan måste göra rent i nya kanter och vrår som verkligen inte behövs. Det blir alltså dyrt i både nu och i framtiden att ge sig på det här projektet...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast i realiteten blir det väl ingen skillnad mot nu.
Ett trappsteget flyttas ju enbart in i huset och med tanke på hur djupt det steget blir borde det snarare bli enklare att ta sig in med rullstol.
Sen kanske regelverket är fyrkantigt och man inte får, men det vet jag inget om ;-)

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Fast i realiteten blir det väl ingen skillnad mot nu.
Ett trappsteget flyttas ju enbart in i huset och med tanke på hur djupt det steget blir borde det snarare bli enklare att ta sig in med rullstol.
Sen kanske regelverket är fyrkantigt och man inte får, men det vet jag inget om ;-)
I dagsläget kan man ju sätta en ramp utanför huset som är så pass lång och flack att det lätt går att komma upp med rullator/rullstol. Inne i huset blir det mycket svårare att få till en sån lösning och man kan då vara tvungen att installera en hiss för att komma upp de sista ynkliga 10 centimetrarna.

• Gilla
Cocomango
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingenting är omöjligt, men i det här fallet känns omfattningen på åtgärden astronomiskt oproportionelig i relation till värdet den tillför. Göra om hela entrétrappan inklusive räcke, byta hela dörrpartiet, modifiera bjälklaget, nya ytskikt i hallen.

Känns som att man måste vara väldig väldigt väldig väldigt såld på idén för att få ihop det.
konsten att övertala utan att övertala! Dumpar idén nu haha

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.