894 läst ·
3 svar
894 läst
3 svar
Hur skulle du Värma & Ventilera lokaler 30M2?
Planerar att bygga rätt många lokaler i Isolerad Prefabbetong, vissa med port, andra utan. Här finns en första skiss om ni vill få en uppfattning av huset. http://cascatoma.com/harpan
Lokalerna kommer användas som replokaler och till mindre industriföretag, så jag vill inte ha några som helst ventilationskanaler mellan rummen.
Tomten är lera (Äldre vik/Havsbotten) minst 10 meter och ligger ca 50 meter från en å. Fuktig mark alltså.
Just nu funderar jag på om bergvärme kopplat till luft-golvvärme som samsas med en enkel frånluftsfläkt i varje lokal kan vara bra. (Alternativt med element eller konventorer.)
Eller en luftpump till varje lokal som sköter både värme och ventilation?
Eller Fjärrvärme och konventorer / vanliga element?

Allt är helt klart en djungel av alternativ.
Det jag skulle vilja ha är givetvis ett lättskött system, som kräver minimalt med underhåll och är prisvärt på sikt.
Fjärrvärme är ju givetvis lättskött men jag tycker det är farligt att vara så låst till en leverantör. Luftpumpar klarar ju allt möjligt i dag men kräver regelbunden service.
Hur skulle du göra?
mvh /Tobias
Lokalerna kommer användas som replokaler och till mindre industriföretag, så jag vill inte ha några som helst ventilationskanaler mellan rummen.
Tomten är lera (Äldre vik/Havsbotten) minst 10 meter och ligger ca 50 meter från en å. Fuktig mark alltså.
Just nu funderar jag på om bergvärme kopplat till luft-golvvärme som samsas med en enkel frånluftsfläkt i varje lokal kan vara bra. (Alternativt med element eller konventorer.)
Eller en luftpump till varje lokal som sköter både värme och ventilation?
Eller Fjärrvärme och konventorer / vanliga element?
Allt är helt klart en djungel av alternativ.
Det jag skulle vilja ha är givetvis ett lättskött system, som kräver minimalt med underhåll och är prisvärt på sikt.
Fjärrvärme är ju givetvis lättskött men jag tycker det är farligt att vara så låst till en leverantör. Luftpumpar klarar ju allt möjligt i dag men kräver regelbunden service.
Hur skulle du göra?
mvh /Tobias
Hur mycke mark har du tillgång till? Markslingor är ju likvärdigt med borrning fast billigare i investering och du har ju mycke fukt i marken.
I vilket fall, golvvärme ger flexiblast möbleringsmöjligheter, men varför luft-golvvärme? vatten-golvvärme är ju standardlösningen med värmepumpar.
I vilket fall, golvvärme ger flexiblast möbleringsmöjligheter, men varför luft-golvvärme? vatten-golvvärme är ju standardlösningen med värmepumpar.
Tack! Bra ide´med jordvärme, tomten är på 2700m2 så det bör ju vara ett billigare alternativ! Som sagt ett myller av alternativ, vattenvärme i golv tec.. /Tobias
Ja med den markytan hade jag valt vattenburen golvväme i hela kåken + ordentligt dimensionerad jordvärme. Sen en termostat för varje lokal separat.
Ventilering är jag inte bra på, men frånluftsfläkt, eller tom gammalt hederligt självdrag/vetileringsluckor kan ju funka bra.
Ventilering är jag inte bra på, men frånluftsfläkt, eller tom gammalt hederligt självdrag/vetileringsluckor kan ju funka bra.
Klicka här för att svara