Byggahus.se

Hur skulle du lösa ombyggnad/tillbyggnad/utemiljöplanering?

1. F
    Medlem · Örebro · 5 inlägg

Fredrik o Maria

Medlem
    Hej,
    Vi bor i ett 1,5-planshus med trevligt läge 150 meter från en sjö. Vi flyttade in för ett par år sedan och hade redan när vi köpte huset klart för oss att vi skulle behöva bygga om eller bygga till huset då det enbart hade två sovrum och vi är två vuxna och två barn i familjen. Det sjönära läget tillsammans med uppvuxet villaområde, ingen genomfartstrafik, närhet till skola och centrum/affärer fick oss att klippa till. Snabblösningen då vi flyttade in var att vi skärmade av en mindre del av hallen (2,45x2,35m) mot en balkong på övervåningen med en vägg och dörr till det yngsta barnet, men barn växer och i takt med att växasängen blir längre är det hög tid att ta itu med en mer långsiktig lösning.

Vi har listat funktioner vi vill addera samt delat upp dem i en "måste" respektive en "Gärna ha"-lista. Planeringsmässigt vill vi inkludera så mycket som möjligt från båda listorna i en övergripande plan/helhet att sträva mot. Praktiskt räknar vi med att kompromissa en del avseende "gärna-listan" samt dela in totalen i etapper utifrån ekonomi och energi.

Huset är byggt med lättbetongstomme och fasadtegel. Helst vill jag uppföra även tillbyggnader murade i matchande tegel (om det går?). Jag gillar när tillbyggnader ger sken av att alltid varit där.

Måste-lista:
    • Två "vettiga" barnsovrum samt ett vuxensovrum på övervåning
    • Rymligare/smartare kök med mer förvaring och bänkyta (Idag är det trångt om två ska hjälpas åt...)
    • Ett separat kontor/gästrum/leksaksförvaring-rum på entréplan som går att stänga till
    • Parkeringsyta för minst två bilar (idag ryms enbart en bil på tomten)
    Gärna-lista:
    • Direktkontakt mellan matplats i vardagsrum och kök. (Dörröppning eller stor öppning?)
    • Matplats i kök
    • Pool & spa-bad i trädgården
    • En extra wc/dusch på övervåningen i anslutning till vuxensovrummet
    • En duschmöjlighet på entréplan
    • Uterum, helst med isolerat täckt tak för att dämpa värme och invändig access
    • Parkeringsyta för båttrailer/släp på tomten
    • Mer förvaringsyta är alltid bra
    Nu till mitt dilemma... Jag har skissat på en uppsjö olika varianter på om och tillbyggnader, utemiljöer poolplaceringar etc men tycker det är svårt att hitta den rätta kompromissen på det hela. En variant jag tror på för att addera yta och ett sovrum på övervåning samt ett kontor/gästrum på entreplan är en tillbyggnad mot väster i 2 plan samt ev även källare men det täcker inte allt på vår önskelista. Det känns som att jag har kört fast en aning varför jag dels önskar input från er på forumet samt dels söker komma i kontakt med en erfaren arkitekt att anlita för projektet.

Hur skulle du lösa ombyggnad/tillbyggnad/utemiljö för att fånga upp "måste-listan" samt så mycket som möjligt från "gärna-listan"?

Bifogar bilder på både hus och planlösning som input. Planlösningarna avviker en del från verkligheten. Avvikelse Källarplan: Garageport är ersatt av en dörr och ett fönster. Ytterdörr i tvättstuga är igenmurad. En invändig dörröppning mellan tvättstuga och garage är upptagen.
    Avvikelse Entréplan: Någon skiljevägg mellan matplats och vardagsrum finns inte.
    Avvikelse Övervåning: Samtliga golvytor sträcker sig fram till yttervägg under snedtak (alla kattvindar/garderober mot ytterväggar är borttagna). Badrummet är förstorat och inkluderar hela den angränsade klädkammaren i planskissen. Hallen framför balkong är något smalare än i skissen (2,45m). Takkupan täcker hela hallens bredd invändigt och balkongdörrarna öppnas utåt.

Vi är tacksamma för allehanda tips och idéer kring både delar och helhet! :)

Vänlig hälsning
    Fredrik

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image0.jpeg
    image4.jpeg
    image3.jpeg
    image1.jpeg
    image2.jpeg
    Källarvåning.PNG
    Entrevåning.PNG
    Övervåning2.PNG
    Situationsplan2.PNG

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.