Hej!
Tänkte att det kanske fanns kreativa personer här som kanske skulle kunna ge oss förslag på hur vi bäst inreder vårt vardagsrum. Det är en sommarstuga på ca 100 m2 och ett vardagsrum på ca 30 m2.
Formerna är lite underliga och vi vill liksom lite för mycket så tankarna går i stå.
Det vi vill få plats med är rätt traditionellt med en till två soffor/eller en soffa och några fåtöljer, en läsfåtölj (läshörna), arbetsbord och kanske en bokhylla. Det får gärna finnas lite öppna ytor där vi kan göra lite gympa.
Håller tummarna för någon kommer med ett fint förslag på lösning.
Hoppas min lilla skiss är tydlig nog - varje ruta är 20x20 cm, och varje meter är markerad med lite tjockare linjer.
Tänkte att det kanske fanns kreativa personer här som kanske skulle kunna ge oss förslag på hur vi bäst inreder vårt vardagsrum. Det är en sommarstuga på ca 100 m2 och ett vardagsrum på ca 30 m2.
Formerna är lite underliga och vi vill liksom lite för mycket så tankarna går i stå.
Det vi vill få plats med är rätt traditionellt med en till två soffor/eller en soffa och några fåtöljer, en läsfåtölj (läshörna), arbetsbord och kanske en bokhylla. Det får gärna finnas lite öppna ytor där vi kan göra lite gympa.
Håller tummarna för någon kommer med ett fint förslag på lösning.
Hoppas min lilla skiss är tydlig nog - varje ruta är 20x20 cm, och varje meter är markerad med lite tjockare linjer.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "arbetsbord"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
I en soffhörna där man vill koppla passar det med en ombonad yta utan så mycket dörrar och öppningar, alltså som i hörnet högst upp. Kanske dock mindre bra om det ska vara en TV där också.
Bokhyllor längs väggen som är 331 cm och läsfåtölj till höger framför dem.
Arbetsbord är ju bra där det kommer in mycket ljus som i nedre vänstra hörnet.
Bör bli en del fritt utrymme till vänster om öppningen mot köket. Alternativt mellan arbetsbord och soffgrupp.
Bokhyllor längs väggen som är 331 cm och läsfåtölj till höger framför dem.
Arbetsbord är ju bra där det kommer in mycket ljus som i nedre vänstra hörnet.
Bör bli en del fritt utrymme till vänster om öppningen mot köket. Alternativt mellan arbetsbord och soffgrupp.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
Det beror ju på vad man menar med arbetsbord. Om det är fråga om skrivbord så håller jag med dig om att det ska få den mest ostörda platsen. Jag tänkte mer på arbetsbord som ett bord man samlas kring för att pyssla, spela spel etc.
Ah det var jag som missade "arbetsbord", eller för mig har ordet egentligen två betydelser vilket är så som du tänker och i bemärkelsen även en plats att ha dator, skrivare, papper, pärmar osv relaterat till arbete 😀BirgitS skrev:
Jag inser att ordet arbetsbord nog borde varit skrivbord, men när jag nu läser på lite mer så kanske det är just ett arbetsbord som vore trevligast, dvs öppet för flera aktiviteter. Tackar för förslag.4774 skrev:
Här är tre alternativ som vi har funderat över. I dagsläget ser det mest ut som på bilden längst till vänster dock utan hyllor och heller inget skrivbord.
Vår huvudtanke idag är att skapa funktioner - usch, det låter så trist.
Vardagsrum med TV och soffa/fåtölj där vi nog blir mest.
Arbets och läshörna som ligger lite avsides ifrån framförallt TVn.
Jag vill ju hemskt gärna få in rätt många böcker, men vi är väl inte helt överens om det - kanske en bokhylla då skulle kunna fungera lite som en rumsdelare?
Vår huvudtanke idag är att skapa funktioner - usch, det låter så trist.
Vardagsrum med TV och soffa/fåtölj där vi nog blir mest.
Arbets och läshörna som ligger lite avsides ifrån framförallt TVn.
Jag vill ju hemskt gärna få in rätt många böcker, men vi är väl inte helt överens om det - kanske en bokhylla då skulle kunna fungera lite som en rumsdelare?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
Om skrivbordet ska vara just skrivbord så skulle jag flytta den uppåt och in i hörnet så att det upplevs som en lugn plats där man kan koncentrera sig. Om det mer ska vara ett bord att samlas kring behöver det stå fritt så att det går att sitta runt det.
Är det inte bra med bokhyllor längs väggen till höger om läsfåtöljen inkl. bredvid fåtöljen?
Fåtöljen kan nog gärna placeras med ryggen mot resten av rummet för att det ska upplevas som mer avskilt och lugnt.
Får TV plats mellan fönstren på nedersta väggen?
I så fall är ju tredje förslaget bra, men med TV till höger är det ju bara personen i vänstra fåtöljen som ser den på ett bra sätt.
I andra förslaget tar soffgruppen för stor plats om man ska få plats med fri yta och/eller bord för flera.
Vanliga 20-25 djupa bokhyllor kan normalt inte stå fritt eftersom de är för vingliga om någon stöter i dem. Rumsavdelare brukar vara 40-50 djupa och kraftigare byggda.
Är det inte bra med bokhyllor längs väggen till höger om läsfåtöljen inkl. bredvid fåtöljen?
Fåtöljen kan nog gärna placeras med ryggen mot resten av rummet för att det ska upplevas som mer avskilt och lugnt.
Får TV plats mellan fönstren på nedersta väggen?
I så fall är ju tredje förslaget bra, men med TV till höger är det ju bara personen i vänstra fåtöljen som ser den på ett bra sätt.
I andra förslaget tar soffgruppen för stor plats om man ska få plats med fri yta och/eller bord för flera.
Vanliga 20-25 djupa bokhyllor kan normalt inte stå fritt eftersom de är för vingliga om någon stöter i dem. Rumsavdelare brukar vara 40-50 djupa och kraftigare byggda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skulle ni lösa detta?
Ventilation -
Hur skulle ni bygga upp detta golvet?
Golv -
Hur gör man med ww takstolar om man skulle vilja inreda vind?
Tak & Vind -
Hall- Vad skulle vara rimlig kostnad för detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hindra någon från att köra alkoholpåverkad - skulle ni göra det?
Övrigt Off Topic