1 023 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Hur skulle du gjort om du tagit in offerter på bergvärmepump igen?
Har du installerat bergvärmepump nyligen? Hur skulle du gjort om du fått göra om processen?
Står i fasen att börja ta in offerter men känner mig lite villrådig. Min tanke är att välja 3 leverantörer från kända märken typ Nibe, IVT som är med i branschförening.
Slänger därför ut en öppen fråga om tips innan jag sätter igång. Hur skulle du gått tillväga för att hitta bra leverantörer och har du några handfasta tips?
Står i fasen att börja ta in offerter men känner mig lite villrådig. Min tanke är att välja 3 leverantörer från kända märken typ Nibe, IVT som är med i branschförening.
Slänger därför ut en öppen fråga om tips innan jag sätter igång. Hur skulle du gått tillväga för att hitta bra leverantörer och har du några handfasta tips?
- Ska byta från frånluftsvärmepump till bergvärmepump.
- Villa i Eskilstuna 140 kvm, byggår 1988, 1 plans trä, vattenburen värme, 5 personer i hushåll
- Nuvarande förbrukning 25000kwh (dock trasig frånluftsvärmepump fungerar mest som elpanna)
- Har också luft-luft pump samt pool med egen värmepump vilket ökar förbrukning
Om luftluftvärmepumpen fungerar som den ska och rätt inställningar är gjorda så har huset en alldeles för hög el-förbrukning mot vad det borde ha för det byggåret. Sitter innerdelen illa till och det är en relativt stängd planlösning? Får inte ihop kalkylen. Eller så drar poolen extremt mycket el men det borde den inte göra med en bra poolvärmepump. Dessa har väldigt hög verkningsgrad när de jobbar i sommartemperaturer och värmer en pool. När man skaffar bergvärme är det centralt att hela anläggningen blir rätt dimensionerad för husets värmebehov för att uppnå högsta energibesparing. Är man osäker är det nog bra att överdimensionera lite grann med tanke på el-priset nu och framöver. De varvtalsstyrda modellerna är väldigt flexibla. Man skulle kunna sätta en liten elmätare på poolvärmepumpen och gärna också en på luftluftvärmepumpen om man kan hitta en elektriker som snabbt gör det till en rimlig kostnad. Sedan följa upp det månad för månad. Nu är det komponentbrist i världen och stor efterfrågan på värmepumpar så leveranstiden kan bli lång. Under tiden kanske ni hinner få en bättre bild av energiförbrukningen i huset som underlag för bergvärmen.
Liknande trådar
-
Vad skulle ni gjort om ni såg detta ? [Parkslide]
Trädgård allmänt -
Tillbyggnad eller planera om planlösning, vad skulle du gjort?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Säljaren skulle dra om kabel, fortfarande inte gjort. Muntligt avtal?
Köpa & Sälja hus -
Vad skulle du inte göra om / gjort annorlunda?
Socialt & Projekt -
Infälld skjutdörr i vägg som ska bli så smal som möjligt. Hur skulle ni gjort det?
Fönster & Dörrar