Byggahus.se

Hur skruva fast limträpelare i plattan?

1. T
    Medlem Nivå 8
    Hej

Vi håller på att bygga ett uterum, vi har 10 meter långt glasparti där det är två pelare emellan.
    Dessa pelare står just nu på plats sedan länge och de bär upp tegeltaket som täcker huset osv.
    Pelarna är av måtten 140 x 220 mm.

De som installerade glaspartierna föreslog 1 st 10 x 140 franskskruv som diagonalas ner i plattan från respektive stolpe.

Just nu står de alltså "löst" och de står delvis på en murad lecamur, men framförallt står de på en rejäl vot i den gjutna plattan.

Jag har t.ex. ingen uppfattning om huruvida det spelar någon roll vilken riktning jag skruvar ifrån. Det ska ju vara diagonalt ner, det antar jag att vi inte kommer ifrån, men inifrån, utifrån eller från någon sida.

Hur skulle ni fästa stolpen?

2. V
    Medlem · Nivå 12
    Förstår inte riktigt om du skall skruva i leca eller betong, men oavsett vilket så hade jag skråskruvat med betongskruv om det är betong om det är leca hade jag nog inte litat på lecablocken och bara skråskruv i dessa utan jag hade nog använt npgon form av vinkeljärn. Vanligt byggbeslag/vinkeljärn om jag kan dölja det bakom någon sidoprofil till skjutpartierna annsrs hade jag tillverkat egna beslag om de skall vara synliga.

3. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Hur är det tänkt att det ska se ut när det blir klart?

4. T
    Medlem Nivå 8
    Det ska skruvas ner i betongen. Pelarna står delvis på muren, men nog bör de rimltigtvis fästas ner i voten.

verktygsgurun, vad tänker du för skruv då som exempel?

Enk projektet: Svårt att svara på då jag inte förstår vad du tänker på. :)
    Pelarna kommer att kläs in, både på in- och utsidan så det kommer inte synas att de är limträ. Det är även 45x70 påskruvat på utsidan av pelarna, på varsin kant som panel/foder ska sättas i. Så mellan dessa kommer fästet att vara.

Pelarna är inflyttade ca 45mm in från utsidan, annars hade man kunnat skruva järn som sträcker sig ner på utsidan av muren, men det går bort.

Vinkeljärn skulle kunna gå att sätta på utsidan, men då kommer de att skruvas i leca. På insidan blir nog inte bra då det blir svårt att dölja dem.

Sen kommer det ett soldäck utanpå allt detta.

Redigerat 21 feb 2015 23:24
  5. V
    Medlem · Nivå 12
  6. T
    Medlem Nivå 8
    Tack för det!
    Intressant. De använder man inte plugg till va? Man förborrar med samma storlek som borrens diameter (?) och sedan är det bara att skruva? Skulle du sätta en skruv per stolpe eller flera?

Jag har väldigt svårt för att använda någon typ av sunt förnuft när det kommer till montering, då jag egentligen inte förstår vad det kan vara för tänkbara laster som skruven ska stoppa. Är det när det kommer en galen orkan något år och drar i pelaren som man gör detta för?

Jag skulle kunna dra en skruv inifrån och en utifrån. Eller så tar jag en längre utifrån bara. :)
    Det känns lite bättre att ha den fastskruvad, även om det känns som att ingen kraft i världen kommer klara av att flytta på den det var ett jäkla projekt att flytta den med slägga, även innan teglet låg på. :)

7. V
    Medlem · Nivå 12
    Nej inga plugg....och ja man borrar med ett borr som har samma diameter som borret😄. Men jag fattar vad du menar....nej man borrar inte samma storlek som skruven, är skruven 7,5mm så borrar man 6mm men du skall följa det som står på paketet till skruven. Ett tips är att när du borrar så för borren ut och in så att allt borrdamm kommer ur hålet, använd sedan ett bra bits och en riktigt stark skruvdragare o lägg tryck på skruven! Det biter bra i betong.
    Får du inte i skruven så backa ur skruven borra bort ännu mer borrdamm och ta en ny fräsch skruv och försök igen. Två skruv per stolpen från varsitt håll.

• Laddar…