14 084 läst · 6 svar
14k läst
6 svar
Hur skriva en anbudsförfrågan
Huset är ritat, nu skall anbud in för att avgöra vem som skall få "äran" att bygga vårt hus.
Hur gör jag, alltså hur skriver jag en anbudsförfrågan gällande totalentreprenad på bygget?
Finns det några mallar att hämta på nätet nånstans?
Har förstått att ju mer jag specar anbudet ju närmare kommar jag sanningen när det gäller offerten.
Men hur mycket finlir måste jag presentera?
Hur gör jag, alltså hur skriver jag en anbudsförfrågan gällande totalentreprenad på bygget?
Finns det några mallar att hämta på nätet nånstans?
Har förstått att ju mer jag specar anbudet ju närmare kommar jag sanningen när det gäller offerten.
Men hur mycket finlir måste jag presentera?
Grundläggande information om anbudsförfrågningar kan du hitta här: http://www.expowera.com/mentor/inkop/inkopsprocessen/inkop_anbud.htm
I ditt fall kan du hänvisa till den tekniska beskrivningen med ev. tillägg eller undantag. Ritningen bifogar du givetvis också i underlaget. På ritningen kan du med hjälp av noteringar och färgmarkeringar förtydliga vad du menar.
Maila mig så kan jag ge dig ett par enklare exempel på anbudsförfrågningar.
I ditt fall kan du hänvisa till den tekniska beskrivningen med ev. tillägg eller undantag. Ritningen bifogar du givetvis också i underlaget. På ritningen kan du med hjälp av noteringar och färgmarkeringar förtydliga vad du menar.
Maila mig så kan jag ge dig ett par enklare exempel på anbudsförfrågningar.
Finns det någon som kan bistå med ett förslag på en anbudförfrågan avseende ett totalentreprenad av en tillbyggnad av fastighet.
Jag sitter i samma situation som Margareta ...???
Ritningar & Bygglov är klara och nu vill vi gå vidare för att komma igång med processen.
Tack på förhand :-*
Jonas & Pia - Mölnlycke Göteborg.
jonas_werner@hotmail.com
Jag sitter i samma situation som Margareta ...???
Ritningar & Bygglov är klara och nu vill vi gå vidare för att komma igång med processen.
Tack på förhand :-*
Jonas & Pia - Mölnlycke Göteborg.
jonas_werner@hotmail.com
Jopi, jag har fått ditt mail och meddelande. Margaretas meddelande har jag också fått. Ni får svar innan helgen är slut. Jag lovar 8)!
Jag vill bara redigera mina exempel. Så ta det lugnt och koppla av
.
Jag vill bara redigera mina exempel. Så ta det lugnt och koppla av
Ett litet tillägg och tips: Innan ni skickar iväg en förfrågan. Ring upp de tilltänkta anbudsgivarna och kolla med dom om de är intresserade av att räkna på ert projekt. Ni sparar på detta sätt både papper och porto. Dessutom slipper ni vänta på ev. svar som ändå inte kommer
.
Är det ingen som har en mall hur en offertförfrågan för husbygge bör sammanställas. Jag ha frågat hos husleverantörer om underlag, men får inga svar. Borde ligga i deras intresse så de får offertförfrågan som de vill ha den.
Jag menar att jag lämnar en skiss på planlösning och exteriör, dock ej konstruktionsmässigt. (även tomtskiss osv).
Jag vill specifisera alla material/utrustning/arbetsinsats/färdigställande som är KRAV.
Vill även ange önskemål, alternativ osv.
Jag har en flummig text om "Hus- och byggvisioner " men jag behöver något redigt att luta mig mot, torr fakta, så bygg- ekonomi- och säljavdelning kan läsa innantill - utan tveksamheter.
Detta även för att det ska bli lättare att jämföra offertsvar.
Jag menar att jag lämnar en skiss på planlösning och exteriör, dock ej konstruktionsmässigt. (även tomtskiss osv).
Jag vill specifisera alla material/utrustning/arbetsinsats/färdigställande som är KRAV.
Vill även ange önskemål, alternativ osv.
Jag har en flummig text om "Hus- och byggvisioner " men jag behöver något redigt att luta mig mot, torr fakta, så bygg- ekonomi- och säljavdelning kan läsa innantill - utan tveksamheter.
Detta även för att det ska bli lättare att jämföra offertsvar.
Jag har ;D, maila mej så får du ett par exempel omgående. Kolla in mitt första svar i denna tråd 8).