Byggahus.se

Hur skickar man kravbrev till företag?

807 läst  6 svar

  1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har anlitat ett företag för totalentreprenad av badrumsrenovering.
    Det blev tydligt rätt tidigt att företaget är fullständigt inkompetent på alla nivåer. Den första besiktningen bekräftade detta och hela badrummet fick rivas och göras om från grunden. Byggarbeten gick något bättre denna gång men återigen tog hela processen 8 veckor istället för de 4 som badrumsföretaget utlovade båda gångerna.

    Detta medför såklart extra kostnader för oss i form av dubbla hyror (vi har endast ett badrum och kunde därför inte bo kvar i lägenheten under renoveringen), kostnad för ombesiktning, städning (de glömde att sätta upp plast när de rev). Utöver detta så är där en del saker på fakturan som vi redan betalt, men som inte stämmer med vad som levererats.
    Nu vill vi såklart att företaget ersätter oss för dessa kostnader.
    Kan man bara skriva ett brev, räkna upp dessa kostnader och kräva att summan betalas in till konto X inom 7 dagar (7 dagar var vad de hade på sina fakturor)?
    Eller finns det någon speciell mall man bör följa?
     
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja det är väl början. Nästa steg en påminnelse om att fodran skickas till kronofogden om de inte bestridit den. Bestrider dom den så är det tingsrätten ni måste ansöka till.
     
  3. TomasJor
    Medlem · Nivå 7
    Finns inga krav på formalia från privatperson men som ni är inne på gör det skriftligt (mail ok) med tydliga datum för bestridanden och betalning. Gärna med referenser till ursprungliga avtalet.
    Beroende på ert avtal med företaget kan ni kräva eller inte kräva merkostnader och eller viten, det ska framgå av avtalet.
    Dock kan ni ju prova att kräva merkostnader även om det inte framgår av avtalet men det gör er troligen mindre trovärdiga i ev rätt. Ni kan ju ha tur och företaget tycker synd om er och vill kompensera er, även om det inte är så troligt.

    Förstod inte om ni slutbetalt deras faktura eller inte, om nej så...Betala inte deras faktura innan ni är nöjda med resultatet och fakturan är korrekt. Skriv bestrides och kräv en rätt faktura. Ni har inte skyldighet att hjälpa dom rätta fakturan.
     
  4. M
    Medlem Nivå 1
    Vet inte om jag förstår dig rätt. Men vi som konsument ska inte lida ekonomisk skada för att de avhjälper fel som de är skyldiga till. Vi kräver inte merkostnader, utan bara exakt ersättning för de kostnader vi haft.

    Vi har betalt 2 av 3 fakturor. Den fakturan som vi nu hittat fel på, är en av de vi betalt.
    Sista fakturan är inte tillräckligt stor för att täcka våra kostnader, samt felen på faktura 1.
     
  5. TomasJor
    Medlem · Nivå 7
    Helt rätt, får pudla...glömde bort att ni är privatperson och att konsumentköplagen då gäller. Sorry, nu går jag o skäms.
     
  6. K
    Medlem Nivå 1
    Följdfråga på detta, hur gör man på ett bra sätt för att ställa kravet jämte ränta. Behöver man själv räkna på det eller räcker det med frasen "jämte ränta"?
     
  7. B
    Medlem · Nivå 17
    Du måste ju tala om hur stor räntan ska vara annars antar väl företaget att den är 0 %.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: