Hur skarvar jag en "takstol" för lutande tak?

266 läst  11 svar

1. Jesper.lovkvist
    Medlem Nivå 1
    Tjena!

Jag är lite ny inom byggsvängen men tummen sitter precis där den ska! Jag håller på att bygga ett "garage" till min båt och eftersom att det är så satans dyrt att köpa reglar längre än standardlängder så tänkte jag fråga hur jag gör för att skarva ihop 2 reglar för att få en totallängd på ca 6 meter? Reglarna det handlar om är både dom liggande och dom snea i en takstol. Det ska vara ett lutande tak med 11.35° lutning som kläs med plåt, alltså inget sadeltak! Väggarna byggs upp med 45x95 reglar som kommer innehålla både bärlina och hammarband i dimension 45x170 om den informationen spelar någon roll. Tanken är att göra takstolarna i dimensionen 45x120, är det tillräkligt tjocka Reglar? Bredden från vägg till vägg är 4.98 meter. Längden är 8.435 meter och tanken är att ha takstolarna på 1.2 meter mellan varje så det blir 7 stycken om jag har räknat rätt. Innertaket ska vara plant. Ena gaveln kommer ha en port som är 2.5x2.5 meter och den andra kommer ha en helt vanlig dörr med bredd på 90 cm. Båda långsidorna kommer ha 3 stycken fönster som är 50x100 cm vardera. Snözon 2.0. Om det spelar roll så står allt på 20 stycken egengjutna plintar som är 150 mm ø som är nerborrade minst 60 cm med ca 10 cm packat grus (0-5 mm) i botten så den gjutna delen är minst 50 cm djup (det är även gjutet runt varje plint ca 30 cm upp och resten är packat grus, 0-5 mm). Bygget är under stora träd så löv kommer falla ner och belasta taket varje år. Vart på "takstolen" sätter jag skarven? Behövs snedsträvor mellan dom raka och dom snea skarvade reglarna för att det ska hålla i längden? Är det ens praktiskt möjligt att skarva "takstolar" och få det att hålla? Jag är väldigt noga med mitt bygge så en hållbar lösning önskas! Finns det något vänlig själ på forumet som kan ge ett bra svar utan termer på snickarsvenska så en nybörjare förstår ;)?

Det blev ett långt inlägg men nu hoppas jag att jag fick med all viktig information som behövs för att få ett seriöst svar :)!
    (Ritning på båtgaraget kan läggas ut om det behövs)

Mvh Jesper Lövkvist

2. Oldboy
    Medlem · Nivå 11
    Inget sadeltak. Alltså ett låglutande pulpettak. Med 5 m spännvidd. Snözon 2. Då behövs betydligt kraftigare bjälkar än 2x5", och skarvning är helt uteslutet.
    Limträbalkar är nog rekommenderat. Det finns beräkningsguider på nätet.

magnuse74 och RoBo gillar
  3. D
    Medlem · Nivå 10
    5m är inget problem att hitta i den vanliga bygghandel till normala priser. Räcker det inte till takutsticket så skarvar du på det i ändarna.

Om dimentionen räcker är en annan fråga som jag inte går in på.

4. K
    Medlem · Nivå 8
    Lägg gärna ut en ritning så underlättar det svaren.
    Men är du inte lite "petig" med måtten, 11.35 grader, 4.98 meter, 8.435 meter,...?

5. D
    Medlem · Nivå 10
    Jag gissar att det inte är kommatering enligt svensk standard. :)

6. Jesper.lovkvist
    Medlem Nivå 1
    20171012_224650.jpg Visa bild 240603 Visa bild 240603 Visa bild 240603
    När jag räknade på materalåtgång och så så trodde jag att det var rätt att räkna som jag gjorde, har förstått nu under byggets gång att jag hade kunnat göra det enklare för mig! Men nu är det som det är, det är måtten jag har utgått ifrån och än så länge funkar det bra :)

7. Jesper.lovkvist
    Medlem Nivå 1
    Limträ? Jag är långt ifrån expert inom ämnet men det känns lite överdimensionerat.. av viken anledning går det inte ha kraftigare reglar och skarva? Vad är anledningen till att det inte går att skarva? Vad händer efter ett par år?

8. D
    Medlem · Nivå 10
    Med en spännvidd på 5m finns det ingen anledning att skarva. Upp till 5,4m kan du köpa vanligt regelvirke. Sedan kan du skarva på något klenare till takutsticket. Men räkna på lasterna.

9. Jesper.lovkvist
    Medlem Nivå 1
    Ja upp till 5.40 är inga problem, det säljer dom lite här och där! Jag räknade på det igen och det du säger fungerar ju faktiskt, takfallet blir nästan 5.10 så det löser sig nog med 5.40 reglar och en liten skarv.

10. fgo
    Hobbysnickare Nivå 10
    Träguiden har bra tabeller för enklare dimensionering. Så ett tips är att kolla där.

11. fgo
    Hobbysnickare Nivå 10
    66x270 GL28c verkar rätt väg att gå.
    Vanligt regelverke blir för klent

12. Jesper.lovkvist
    Medlem Nivå 1
    Tack för hjälpen :)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: