Hej! Min byggare ska skarva på nya element på befintligt vattenburet värmesystem. Vi har lite olika åsikter om hur man kan lösa det, hur hade ni gjort?

Kan man skarva på T-koppling mitt på röret i bilden eller behöver man riva loss isolering (kan finnas asbest) och leta efter befintliga gängade kopplingar? Tidigare VVS-are har gjort som bild nr2 och där ser jag inga gängor(men dom sitter kanske inuti kopplingen).

Tacksam för alla idéer!
Med vänlig hälsning Erik

• Gamla vattenburna rör och nyare flexibla rör under ett planktak, fråga om T-koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och ventil på vattenburet värmesystem med delvis borttagen isolering.
    Skapa konto
Stort tack! Och sen skarva på en fördelare med 3 avstick på varje rör? Typ bif bild.

• Uponor WTR 3/4" fördelare i mässing utan koppling med tre avstick.
    Skapa konto
Krilleman
På bild nr 2 i TS inlägg ser vi faktiskt en Unifix från Broen. ;)
https://www.broen.se/produkter/bi/fittingen/b3867/3011900-000045

MMA har en annan design som skvallrar om tillverkaren!
https://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/

1541441.jpg

I övrigt så för står jag inte varför man dragit ner slangarna mellan tillopp och retur mellan matande rör. Detta blir oerhört tajt att koppla ihop på ett vettigt sätt. Mycket lättare hade det varit om PEX-rören hade kommit ner vid min markering för att få en snygg och bra installation... :confused:

Installation av PEX-rör dragna tätt mellan matande rör, med Unifix-fäste synligt, markerat med grön linje.
Skapa konto

Hur tänkte den som drog ner detta så trångt att det ska gå lätt att koppla?!
Men framför allt ska det ju även bli bra när det är färdigt!
Hur gör man det nu?
:thinking:

• Gilla
erik_m_a och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
På bild nr 2 i TS inlägg ser vi faktiskt en Unifix från Broen. ;)
[länk]

MMA har en annan design som skvallrar om tillverkaren!
[länk]

[bild]

I övrigt så för står jag inte varför man dragit ner slangarna mellan tillopp och retur mellan matande rör. Detta blir oerhört tajt att koppla ihop på ett vettigt sätt. Mycket lättare hade det varit om PEX-rören hade kommit ner vid min markering för att få en snygg och bra installation... :confused:

[bild]

Hur gör man det nu?
Skulle vara bra med en injusterings ventil med på samma skarv kankse? Nya grejor på gamla ledningar/radiator har flödes problem ibland. Vad säger experterna?

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

[bild]

Hur gör man det nu?
Nog får en vresig rörmokare dit det där med lite svordomar ska du se ;) kan ju vara så att det inte finns möjlighet att komma ner på annat ställe också, vi vet ju inte hur det ser ut ovanför taket eller vars slangarna sticker iväg.

L lostinsweden skrev:
Skulle vara bra med en injusterings ventil med på samma skarv kankse? Nya grejor på gamla ledningar/radiator har flödes problem ibland. Vad säger experterna?
Injusteringsventiler är nog väldigt överkurs här. Generellt är det överkurs med injusteringsventiler i en vanlig villa då det är så små system, dessutom är många nyare cirkpumpar tryckstyrda så då blir det inte samma behov av att strypa ner grenledningar som förr.

Sen är ventilerna svindyra också och får garanterat inte plats där på ett snyggt sätt.

• Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.