Under mitt hus så har vi länge haft ett problem med återkommande stopp på samma ställe och slamsugaren har fått komma hit med jämna mellanrum.
Jag knackade hål i källargolvet och fann en rak T-koppling på avloppet och ett gäng sprickor.
Hur ska jag nu göra för att skarva 200 mm plaströr med 200 mm glaserade keramikrör?
Det finns dyra, mycket dyra, plastmuffar att köpa men det måste ju finnas en enklare metod att gjuta eller?
Tacksam om någon kan ge mig tips med detta.

• Gammalt keramikrör och nytt plaströr ovanpå träplankor, används vid avloppsreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vad är det exakt du ska skarva? Är det t ex att du har tagit bort ett segment liggande keramikledning i marken och nu vill ersätta detta med plast 200 mm?

På din bild tycks du ha krängt på en plastmuff på ett keramikrör. Det är ju inte bra om plaströret är uppströms eftersom det blir en keramikklack där toapappret kan fasta. Om flödet går i motsatt riktning fungerar det troligen bra om muffen verkligen tätar mot keramiken (d v s om keramikrörets slätände är homogent och runt).

• Gilla
Pelleswedberg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det exakt du ska skarva? Är det t ex att du har tagit bort ett segment liggande keramikledning i marken och nu vill ersätta detta med plast 200 mm?

På din bild tycks du ha krängt på en plastmuff på ett keramikrör. Det är ju inte bra om plaströret är uppströms eftersom det blir en keramikklack där toapappret kan fasta. Om flödet går i motsatt riktning fungerar det troligen bra om muffen verkligen tätar mot keramiken (d v s om keramikrörets slätände är homogent och runt).
Det är en stor koppling av avloppsrör med diameter 200 mm som möts under golvet i tvättstugan (källaren).
Huvudgrenen är en T-koppling och där har alltså skiten tryckts ihop för det kommer från fel håll. Efter ett antal slamsugningar med stopp på samma ställe så bröt jag upp tvättstugans betonggolv och fann då detta ormbo av 200 mm:s avloppsrör i glaserad keramik .
Jag köpte två stycken Y-grenar och ett rör och så dessa två muffar, allt 200 mm.
Sen märkte jag att det är glapp mellan plast och keramikrören.
Eftersom det är minst fyra stycken skarvar så vill jag inte lägga ner ett antal tusenlappar till på de här plastklämmuffarna med två stora slangkopplingar var.
Det måste ju kunna gå och gjuta eller spruta in någon annan gegga från såna här patronpistoler.
Om jag lyckas så ska jag bifoga foto över hela skiten.
Tack på förhand och hälsningar från Pelle

P Pelleswedberg skrev:
Det är en stor koppling av avloppsrör med diameter 200 mm som möts under golvet i tvättstugan (källaren).
Huvudgrenen är en T-koppling och där har alltså skiten tryckts ihop för det kommer från fel håll. Efter ett antal slamsugningar med stopp på samma ställe så bröt jag upp tvättstugans betonggolv och fann då detta ormbo av 200 mm:s avloppsrör i glaserad keramik .
Jag köpte två stycken Y-grenar och ett rör och så dessa två muffar, allt 200 mm.
Sen märkte jag att det är glapp mellan plast och keramikrören.
Eftersom det är minst fyra stycken skarvar så vill jag inte lägga ner ett antal tusenlappar till på de här plastklämmuffarna med två stora slangkopplingar var.
Det måste ju kunna gå och gjuta eller spruta in någon annan gegga från såna här patronpistoler.
Om jag lyckas så ska jag bifoga foto över hela skiten.
Tack på förhand och hälsningar från Pelle

• Gammal avloppsledning med sprucken omgivning och vattenläckage på betonggolv i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 200 rör över altl.eller skadet skarvas in 110 rör på den keramiska den. Går det att skjuta in 110 i 200.

• Gilla
Pelleswedberg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det 200 rör över altl.eller skadet skarvas in 110 rör på den keramiska den. Går det att skjuta in 110 i 200.
Det är 150 rör som kommer in mot 200 rör alltså går det att skjuta in ett annat stort rör över de smalare.
Ber om ursäkt att jag glömde den informationen i början utav tråden.
Jag vill bara få ihop skiten på ett billigt och bra sätt sen tänker jag gjuta betong över alltihopa och eftersom jag är 69 år så hoppas jag inte uppleva något mer problem med just detta.

Krilleman
P Pelleswedberg skrev:
Det är 150 rör som kommer in mot 200 rör alltså går det att skjuta in ett annat stort rör över de smalare.
Ber om ursäkt att jag glömde den informationen i början utav tråden.
Jag vill bara få ihop skiten på ett billigt och bra sätt sen tänker jag gjuta betong över alltihopa och eftersom jag är 69 år så hoppas jag inte uppleva något mer problem med just detta.
Går det att skjuta in 110mm röret i keramiken så är det bara göra så och köpa en säck grovbetong och gjuta över. 👍

Enkelt, bra och billigt.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Går det att skjuta in 110mm röret så är det bara göra så och köpa en säck grovbetong och gjuta över. 👍

Enkelt, bra och billigt.
Nu börjar likna något!
Visserligen är ett 150 rör eller flera egentligen.
Jag ser ju att tidigare skarvar är gjutna och huset byggdes 47 så det borde hålla.
Tack för ert engagemang.

P Pelleswedberg skrev:
Nu börjar likna något!
Visserligen är ett 150 rör eller flera egentligen.
Jag ser ju att tidigare skarvar är gjutna och huset byggdes 47 så det borde hålla.
Tack för ert engagemang.
110 röret ska då gå in ca 0,5 meter helst för att skiten ska hamna på rätt väg. Blir bra med att gjuta runt skarven, lägg så det blir ca 5 - 10 cm runtom på skarven.Lycka till.

• Gilla
Pelleswedberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.