Byggahus.se

Hur skarva bänkskiva?

1. A
    Medlem Nivå 12
    Måste byta bänkskiva från en hel till 2 skarvade. Hur skarvar man bäst? Ska jag ta dessa färdiga sidor och lägga mot varandra eller kapa och lägga mha silicon mot varandra?
    Det är den det gäller.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70202207/

2. MB77
    Medlem Nivå 11
  3. A
    Medlem Nivå 12
    Jag gissar att till varje beslag ska 2 hål borras och en ränna fräsas eller sågas ut. Vad är det för diameter på hålet?

Edit. Nu ser jag det. 35mm.
    Men ska man lägga de laminerade sidorna mot varandra eller råa? Kapa och sen lim eller något?

4. R
    Medlem Nivå 3
    Precis så gör du atom, det brukar räcka att bara tvinga ihop brädorna med det där beslaget.
    Rekomenderar ej att limma.

Det finns beslag/list att köpa som man använder för att täcka skarvningarna, Bauhaus har dessa.

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Dom där beslagen brukar kombineras med kexning så att man får höjden rätt.

6. R
    Medlem Nivå 3
    Stämmer Mikhjr, är dock inget måste tycker jag om man har stommen i nivå och lägger lite kärlek på den.
    De flesta har ju ingen kexmaskin hemma ..

7. O
    Bannad · Nivå 15
    Kärlek borde det finnas mer av än kexmaskiner :D
    Billigare åtminstone... Men det är alltid kul med många maskiner...

8. M
    Medlem · Nivå 10
    Kexmaskiner finns att hyra.

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Fast har man hängt på Byggahus ett tag får man lätt intrycket att de flesta har ett par tre olika varianter av kexmaskin hemma. :)

10. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Funkar ju bra att kexa med en vanlig handöverfräs. Faktum är att det fungerar bra med en borrmaskin och träplugg, de agerar ju bara styrning. Väldigt noga när du borrar hålen för pluggen dock.

11. R
    Medlem Nivå 3
    Skall du göra som vectrex så rekomenderar jag starkt att du använder ett stift för träfplugg, en fantastisk uppfinning.

12. R
    Medlem Nivå 3
    haha jo, så är det kanske...:)

13. A
    Medlem Nivå 12
    Jag får se hur det blir. Behöver bänkskiva senast sista januari och 38 mm tjock. Ikeas är 28 mm. Får ta en sväng förbi Hornbach och Bauhaus.
    Det är en grå laminat vi behöver.

14. R
    Medlem Nivå 3
    finns 38mm på Bauhaus, är det ett nytt kök som du monterat med baklist? Då behöver du en bänkskiva som är 63cm djup, standard är 61cm.
    Det finns 38mm och 63cm djup av vissa modeller, dock så är det vanligare att man får ta en 900mm bänkskiva och kapa till detta (detta gör dom gratis åt dig på plats)

599:- per meter får du räkna med, billigare om du köper hela stycken.
    Finns flera i grått utförande..

15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Ska du skarva rakt eller i vinkel?