Hej!

"Vi" har Grävt ur en nersjunken mur på vår uteplats för att frigöra yta till en lekstuga. Vi står nu med ett hål på ca 220x70cm (LxB) som vi vill få i samma höjd som altanen så att vi kan ha en lekstuga där. Lekstugan kommer således stå med sina första 50 cm på altan och resten på det nya underlaget.

Nu undrar jag hur jag ska fylla igen detta så att stugan inte lutar bakåt efter en sommar. Värt att veta är att vi räknar med att barnen är trötta på den om 4-5 år och då kanske vi vill ha ett trädgårdsland på den ytan istället och vill därför inte utöka altanen eller gjuta.

Förutsättningar:
* Jorden är relativt porös efter ett spadtag och har inslag av (spräng)stenar och grå lera. En större del av ytan har berg eller i alla fall ett bergblock precis under sig.
* Ytan ligger intill ett stup från en slänt ovanför. Där tänkte vi sätta en skiva av något slag så att inte lekstugan står rakt mot jorden.
* Lekstugan har inget golv

Vi tänkte för enkelhetens skull återanvända murstenarna som ni ser på bilden. Vad tror ni om denna process?

1. Platta ut hela ytan och se till att jag har 18 cm djup överallt
2. Markduk
3. Stenmjöl 1cm
3. Placera ut stenar (15 cm höga)
4. Ett lager stenmjöl på och i stenarnas mellanrum (1 cm högt)
5. Vattenfast Plywoodskiva 1cm hög.

Keep in mind att vi inte är perfektionister eller behöver ha en lösning som håller i tio år.

• Grävt hål vid altan med murstenar i förberedelse för underlag till lekstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävd yta på en uteplats med murstenar och trädgårdsredskap, nära en trätrappa och en slänt.
    Skapa konto
  • Uppgrävd yta för lekstuga med murstenar, spade och hink bredvid ett hål i marken.
    Skapa konto
wildeside
Sätt några plintar i bakkant av lekstugan och låt framsidan vila på altan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.