Byggahus.se

Hur skapa rum i trädgård? Feng shui :)

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej :)

Jag, min man och vår som har precis köpt vårt första hus och det är idag ingenting till tomt. Vi vill nu göra rätt för oss när vi har chansen att börja om från start men det är svårt att få en känsla för rum när man inte har något att utgå ifrån.

Detta är vår grovskiss på vad vi vill göra och undrar om du har några direkt synpunkter :) Vi har verkligen fastnat för feng shui.

Tack på förhand! :)

2. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 9
    Svårt att ha synpunkter så här spontant. Funktionell är a och o, och sen beror det på önskemål och behov, samt såklart husets arkitektur osv.
    Tänk på framsidan att den får balanserande grönska mot fasaden. Träd och klätterväxter ger bra effekt på liten markyta.
    Vad jag kan se är att ni har hängt allt uteliv på byggnaderna, det är lite synd. Våga göra något lockande mittemot mot tomtgränsen. Blir sannolikt ett blickfång inifrån också, som kan belysas svagt så ni får ett helt annat perspektiv och kontakt med trädgården. En pergola?
    Sen verkar allt väldigt öppet. Man ser allt i en enda blick. Det ger ofta en ganska ointressant trädgård. Förstärk rumslighet med "väggar", kan vara spaljé, buskar, låg eller hög klippt eller friväxande häck, planteringslådor, långa bänkar...
    Tänk också på att att göra sitt/liggplatser för alla väder. Skuggplatser är skönt mitt i sommaren. Sittplatser kan även utgöra blickfång.
    Ett vanligt "fel" (tycker jag) är att folk gör för stora trädäck, vilket ofta bara blir svårmöblerat och omysigt. Våga dela av. Tänk efter olika typer av möblemang/funktioner. Om ni är osäkra kan man ha växtlådor på hjul med stora växter i som bildar väggar. Det skapar ett "framför/bakom" som gör det lättare att möblera och mer omsluten känsla kring sittgrupper. (tänker på er framsida).
    Hoppas det gav något!