932 läst · 6 svar
932 läst
6 svar
Hur skapa enklast möjliga värmepump till befintlig vedanläggning?
Budgetvärmepumplösning?
Vi har idag en vedpanna med 1+3 ackumulatortankar. Nu funderar vi på att skaffa en värmepump och jag har tittat lite på sk monblock-lösningar som jag uppfattat brukar vara av modellen luft-vatten. De verkar enkla att koppla in och skulle nog fungera för oss. Men jag tror mig förstått att de brukar kopplas in som en del av radiatorvatten-kretsen och därmed kräva cirkulation vid minusgrader för att inte frysa sönder. Mindre bra ur rubusthetsperspektiv.
Eftersom vi har en bra central för värmedistribution i vår primärtank med shuntautomatik och annat skulle jag vilja hitta enklast möjliga och ”råa” lösning för att kunna växla till värmepump ibland och sedan tillbaks till vedeldning igen.
Jag funderar nu på om det vore praktiskt genomförbart att lägga värmepumpen i en egen glykolkrets med en plattvärmeväxlare invändigt för överföring till radiatorkretsen.
FRÅGA 1
Är det praktiskt genomförbart?
FRÅGA 2
Vilka för och nackdelar (förluster med mera) ser ni med en sådan lösning?
FRÅGA 3
Dessutom funderar jag på om en markvärmepump skulle kunna kopplas på samma vis med separat krets och plattvärmeväxling. Är det genomförbart och vilka för-/nackdelar ser ni?
Vi har idag en vedpanna med 1+3 ackumulatortankar. Nu funderar vi på att skaffa en värmepump och jag har tittat lite på sk monblock-lösningar som jag uppfattat brukar vara av modellen luft-vatten. De verkar enkla att koppla in och skulle nog fungera för oss. Men jag tror mig förstått att de brukar kopplas in som en del av radiatorvatten-kretsen och därmed kräva cirkulation vid minusgrader för att inte frysa sönder. Mindre bra ur rubusthetsperspektiv.
Eftersom vi har en bra central för värmedistribution i vår primärtank med shuntautomatik och annat skulle jag vilja hitta enklast möjliga och ”råa” lösning för att kunna växla till värmepump ibland och sedan tillbaks till vedeldning igen.
Jag funderar nu på om det vore praktiskt genomförbart att lägga värmepumpen i en egen glykolkrets med en plattvärmeväxlare invändigt för överföring till radiatorkretsen.
FRÅGA 1
Är det praktiskt genomförbart?
FRÅGA 2
Vilka för och nackdelar (förluster med mera) ser ni med en sådan lösning?
FRÅGA 3
Dessutom funderar jag på om en markvärmepump skulle kunna kopplas på samma vis med separat krets och plattvärmeväxling. Är det genomförbart och vilka för-/nackdelar ser ni?
Bästa svaret
Hej!
De flesta tillverkare har systemlösningar för drift tillsammans med andra värmekällor.
De finns i installationsavnvisningar.
Bra att leta efter installtörer som byggt sådana förut då det krävs lite mer tänkande.
Fungerar både med vätska/vatten och med luft/vatten.
Rita upp ditt system och kika på installationslösningar.
Får lite känslan av att du kanske ska göra en del jobb själv - Baxi har lite billigare produkter och en del olika lösningar vid drift mot vedpanna:
https://www.baxi.se/produkter/varmepumpar/luft-vatten-varmepumpar/perifalpumpen-lv/
De flesta tillverkare har systemlösningar för drift tillsammans med andra värmekällor.
Bra att leta efter installtörer som byggt sådana förut då det krävs lite mer tänkande.
Får lite känslan av att du kanske ska göra en del jobb själv - Baxi har lite billigare produkter och en del olika lösningar vid drift mot vedpanna:
https://www.baxi.se/produkter/varmepumpar/luft-vatten-varmepumpar/perifalpumpen-lv/
Försökte själv kontakta Baxi (med mina förutsättningar) - fick dock inte några tydliga svar eller lösningar...Robin Toneby skrev:
Hej!
[länk]
Hej jag har en pump från lunna teknik och jag avråder dig. Pumpen ska klara 60.c vid -30.c säger dom men min erfarenhet är att dom klarar inte ens 46.c vid -7.c trotts att jag har en pump som ska klara ett dubbelt så stort hus.. annars är dom trevliga.L lat skrev:
Ok, iofs vill jag bara få ut 35⁰ vid -20⁰, men alltid jobbigt när saker inte lever upp till specifikationerna.Andreas på berget skrev:
Ctc och Nibe har bra pumpar och enkel styrning för att göra detta. Jag kör själv en ctc 410 med en ctc ecologic s i ett av mina hus mot en 500l acctank som har slingor för vv samt vatten till radiatorer. Fungerar väldigt bra. Jag kör flytande kondensering mot utekurva, men du kan välja att köra fast med om du så önskar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga enklast möjliga tvättstuga av garderob
Tvättstuga -
Enklaste möjliga grund för vedskjul
Grund & Markarbeten -
Mattare yta på målade MDF:en med enklast möjliga medel
Färg, Måla & Tapetsera -
Enklaste möjliga sätt att mäta energiförbrukning på VVB med en Raspberry Pi?
Teknik -
Enklast/billigast möjliga betongplatta för enkelt kallförråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus