Byggahus.se

Hur skapa en gräsfri trädgård? (Lägg gärna in bilder)

1. Naturliv
    Trädgårdsfixare · Nivå 10
    Jag har sedan jag tog över torpet med dess trädgård försökt minimera gräsytorna. Att ständigt klippa gräsmattan känns för mig som ett onödigt jobb och jag lägger hellre tiden på att sköta bärbuskar, kryddor och annat ätbart i trädgården. Drömmen är att bara ha en gräsgång runt i trädgården och att med ett varv med gräsklipparen vara klar.

Nu efter typ nio år känns det som en omöjlig uppgift. Gräsmattan är kvar och en växande del av den består av mossa och ogräs. Jag har planterat nävor och trampnarv, för att få något att växa istället för gräs. Nävorna mår bra och sprider sig vidare varje år. Trampnarven verkar ha överlevt sin första vinter, men ser lite gul ut så här i början av växtsäsongen. Hoppas att den kommer att trivas.

På alla öppna jordytor sprider sig akleja, pärlhyacinter, gullvivor och allehanda växter (förmodligen ogräs/gräs). Ytor jag vill odla potatis, lök, buskar och annat på täcker jag med markduk något år först, för att komma tillrätta med de värsta ogräset. I alla fall blir det lättare att gräva igenom jorden inför plantering.

Jag vill gärna ha tips på hur jag kan få en gräsfri trädgård? Lägg gärna in bilder, så att jag kan få inspiration till att ta tag i ytterligare någon del av min gräs-/mossmatta. Jag börjar med ett par bilder själv.

Nävor fungerar bra, de sprider sig bra och varken gräs eller ogräs trivs tillsammans med dem:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Näva.jpg

Trampnarven har överlevt den första vintern. Som det syns har jag inte räfsat undan löven än:
    Trampnarv.jpg

Pärlhyacinter och annat växer här och där:
    Pärlhyacinter web.jpg

Nävorna sprider sig
    Näva kväver ogräs och gräs.jpg

2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Man får nog räkna med att det tar mer än tio år för att ändra strukturen på en gammal trädgård. Du har ju redan kommit väldigt långt och nu vet du troligen hur du vill ha det - vilket kräver en hel del funderingar (och antagligen misstag). Min förra trädgård övertog jag när den var 70 år. Efter 24 år ... var den mitt himmelrike! Och då sålde jag den! Min nuvarande startade jag upp från scratch med att bära/flytta sten de första åren. Efter nu 14 år börjar den ta form ... mycket återstår ...

Att gräset växer där du inte vill ha det - och inte växer där du vill ha det - hör till ;) och då är det lukning som gäller. Jag tycker det låter fint att du täcker med nävor och andra marktäckare och det får du nog fortsätta med ett antal år. Eftersom du ogillar gräs kanske det vore lättare att eliminera gräsgångarna och täcka med flis/spån/barkströ? Kanske tom göra vissa partier stenlagda?

Redigerat 30 apr 2019 13:01
    • Laddar…
  3. T
    Medlem Nivå 6
    Är lite inne på samma spår. Gräva upp odlingsytor som sedan omgärdas med gräs/strögångar. Jag kommer ta upp ytterligare en yta snart om ca 60-70 m2, gräva upp med grävare och lägga ner kompost. tanken är lite utökning varje år. Den vanliga villaträdgården räcker gott för självförsörjning. Lärkurvan bör anpassas till utbyggnadstakten, ett gott råd om man inte är väldigt odlingskunnig.

Jag är lite inspirerad av Dowding och hans no-dig-system och har provat den principen nu några år och det fungerar förvånansvärt bra och gör att man slipper otroligt mycket jobb och ändå för bra eller kanske t o m bättre skördar.

• Laddar…
  4. Naturliv
    Det tar visst tid att förändra en trädgård till det man vill ha. Du verkar ha den tålamod som krävs, yonna. Jag har väl drabbats av lite otålighet. Att använda flis/spån/barkströ ska jag fundera på. Det kan antagligen passa utmärkt på ett område där jag håller på med kompostering och att blanda jord. Där är det ofta skräpigt och omöjligt att använda gräsklipparen. Bra tips!

5. Naturliv
    Det låter intressant det här med ett "no-dig-system". Jag har inte läst på så mycket om det, kanske dags nu. Jag uppfattar det som att man låter naturens alla småkryp och ämnen fungera som de ska. Inte mycket grävande när småkrypen ändå vill fixa det. Har du läst någon speciell bok om den sortens odling, tobiast? Någon du kan rekommendera?

6. T
    Medlem Nivå 6
    Precis, man vänder inte jorden utan lägger bara på ett nytt lager om några cm jord varje säsong. Grundprincipen är att störa jorden så lite som möjligt och att bara tillföra ny jord/näring ovanifrån.

Ingen bok av Dowding ännu, har länge tänkt att beställa nån bok av honom men man får samtidigt tillräcklig info för att få det att funka via videokanalen och hemsidan så jag har väl nöjt mig.

https://www.charlesdowding.co.uk/start-here/

• Laddar…
  7. Naturliv
    Så intressant! Jag känner igen en del kring tankarna kring odling. Helt klart är det jorden man satsar på, så sköter naturen resten. Att morötter växer bättre när man låter bli att gräva runtomkring har jag märkt. Kul att se att även den mest erfarne odlare täcker marken som det inte växer ätbart på. Kanske krävs det för att man ska kunna lägga fokus på rätt växtlighet.

8. A
    Medlem · Nivå 17
    De enda platser där det inte växer gräs är täta skogar, där i mörkret under trädens kronor finns inte ett grässtrå utan där brer mossan ut sig. Det är alltså ljuset som har betydelse om gräs kan etablera sig. Men så mörkt vill vi inte ha det i våra trädgårdar.

Att ha gångar kvar med gräs innebär att det ständigt kommer att sprida sig vidare, ett sisyfos arbete med andra ord. Gångar kan täckas med tidningar och papp och sedan fyllas på med täckbark. En del gräs tar sig igenom ändå men om man är flitig och rensar så ger det upp så småningom. Täckbark bör fyllas på ca vart tredje år eftersom det förmultnar.
    Flocknäva som du planterat är en allelopatisk växt, dvs den bedriver kemisk krigsföring gentemot andra växter, därför är den så effektiv som marktäckare men jag gissar att du inte vill ha hela trädgården täckt av nävan så du bör nog begränsa dess framfart.
    Trampnarv är ett elakt, invasivt ogräs som jag aldrig skulle plantera i trädgården. Det är nog bara i broschyrernas tillrättalagda värld som man kan föreslå något sådant. Det kan inte konkurrera ut gräset men det sätter sig på alla möjliga och omöjliga platser och blir snabbt ett problem.
    Så, det finns sällan några genvägar i naturen, rensa en bit i taget och se till att inte gräset dyker upp igen. Varje grässtrå som etablerar sig måste tas bort - med rötter. Småningom har man jobbat sig igenom hela området och då gäller bara det att underhålla årligen. Från omgivningen kommer alltid gräsfrön att flyga in men de är lätta att rensa innan de hunnit etablera kraftfulla rötter.
    Är man noggrann så blir det lättare för varje säsong.

9. Naturliv
    Tankeväckande det här att jag om jag verkligen vill ha en gräsfri trädgård även behöver tänka bort gräsgångar. Precis som du skriver, Abies koreana, kommer gräsfrön komma in även från andra håll. Jag har äng bredvid, så det kommer en blandad fröblandning varje år. Traditionella gräsmattefrön kommer mest från egen trädgård, så det borde inte vara omöjligt.

I mina öron låter det som en fördel att flocknävan och trampnarven fungerar så bra att de kan betraktas som invasiva. Hittills är det bara en fördel, men det är klart att jag behöver tänka på vad som händer framöver. Jag vill ju skapa många odlingsytor där jag kan odla ätbart. Där vill jag inte att trampnarven tar över.

10. A
    Medlem · Nivå 17
    Flocknävan utsöndrar ett kemiskt ämne som tar död på annan växtlighet, det är vad som avses med allelopati. Andra växter dör i dess närhet.
    Trampnarv kan man inte tygla, den bestämmer själv och kan vara värre än gräs. Ingen bra lösning att ersätta ett problem med ett annat.
    Jag har grävt upp en stenig skog och omvandlat den till en nästan ogräsfri trädgård. Alla rotogräs är bortgrävda så det som kommer är lite fröogräs på våren men det är lätt att hantera innan de hunnit etablera sig.
    Såhär ser naturen ut där jag bor, det är fullt möjligt att omvandla denna natur till en trädgård.

DSC05962.jpg

DSC05965.jpg

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 17
  12. Naturliv
    Vilka härliga bilder! Så inspirerande! Snyggt med täckbarkgångar, jag blir så sugen på att fixa något liknande. Det är ju en perfekt övergång till den vildvuxna naturen runt om. Jag förstår att det ligger en hel del jobb bakom för att nå ett så vackert resultat.

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Mossmatta? Populärt i Japan.

14. A
    Medlem · Nivå 17

Jag har odlat mossa i många år och det blir jättefint, passar bra i en skogsträdgård som den här. Plockat in lite sten för att det skall se mera levande ut och inte helt platt. Några stubbar från skogen blir dekoration.

Men, det måste vara helt ogräsfritt under, går inte att rensa utan att förstöra mossan. Som underlag har jag lagt ut något surt material som torv eller barkmull. Stensötan etablerar sig snabbt bland mossan.

15. Naturliv
    Det här med mossa är klokt tänkt. Det ger ett grönt, varmt och nästan lite kusligt intryck.