Och då börjar vi närma oss finalen. Det är skoj men tungt och ganska svårt. Svårt att få rätt konsistens och att glätta lagom mycket. Men som det verkar just nu är jag riktigt nöjd.

Men då kommer vi till den svåra biten.

Bänken kommer att användas till att bl a ha matservering till julbord och liknande. Vi inser att det kommer spillas.

Hur kan man skydda putsen bäst? Finns det något att blanda i putsen på den biten? Eller kan man använda någon speciell färg istället?

Silikat känns väldigt olämpligt just där. Behöver så god avtorkningsmöjlighet som möjligt.

• Vägg under renovering med putsarbete, täckt med plast. Till höger syns bygglampor och ett bord med material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en plasttäckta dörröppning och nytillverschad gipsvägg med verktyg som spade och kvastskaft lutade mot väggen.
    Skapa konto
  • Byggprojekt med murning av väggar och en stor vit spiskåpa, förbereds för att användas som matserveringsyta, funderingar kring skydd av puts.
    Skapa konto
Dr Benz Dr Benz skrev:
Bänken kommer att användas till att bl a ha matservering till julbord och liknande. Vi inser att det kommer spillas.

Hur kan man skydda putsen bäst? Finns det något att blanda i putsen på den biten? Eller kan man använda någon speciell färg istället?
Finns nog tyvärr inga genvägar.
I stort sett allt missfärgar "ren" putsyta om den inte skyddas med färg eller vattenglas.

Lösa genomskinliga plexiglas skivor att ta fram just under dessa tillfällen?
Typ denna (och såga till om man behöver)

https://www.bauhaus.se/hobbyskiva-rias-klar-2x500x1500-mm

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jawen skrev:
Finns nog tyvärr inga genvägar.
I stort sett allt missfärgar "ren" putsyta om den inte skyddas med färg eller vattenglas.

Lösa genomskinliga plexiglas skivor att ta fram just under dessa tillfällen?
Typ denna (och såga till om man behöver)

[länk]
Bra tips.

Alltså det skall målas. All putsad yta skall målas. Men frågan var mest om man kunde blanda något redan i putsen som skyddade. Men då behöver jag inte vänta med att putsa liggandes utan det får lösas i efterhand.

Har du något tips på färg på just bänken för att skydda? Så blankt som möjligt men det kommer kanske se konstigt ut!

Vad menar du med vattenglas?

J jawen skrev:
[länk]

[länk]
Amen se där. Strålande tack! ☺️

J jawen skrev:
[länk]

[länk]
Skall man alltså stryka på detta på putsen innan man målar?

Det skall alltså inte blandas i vare sig i putsen eller färgen om jag förstått rätt?

Vad ger absolut bäst effekt?

Väldigt informativ och spännande läsning om bruk. Jag har precis startat med putsning av källaren hemma. Tyckte själv att det va väldigt rörigt med alla bruk från olika fabrikat.
R Rejäl skrev:
de flesta silikater som färgbutikerna säljer är ändå rätt så täta i sig.
Vad är det i färgen som gör den olika tät?
Färgen jag kommer åt billigt genom kontakter är antingen från Flügger eller Beckers mineral silikat. Hur stor skillnad gör det egentligen?
Har nyligen dränerat om och satt isodrän. Allt är torrt och fint i dagsläget.
Oisolerade betonggolv som jag tänkte lägga en microcement över med en diffusionsöppen sealer.
Vill ändå att fukten kan ta sig ut från alla håll utan för mycket motstånd

R
J Jocke-JB skrev:
Väldigt informativ och spännande läsning om bruk. Jag har precis startat med putsning av källaren hemma. Tyckte själv att det va väldigt rörigt med alla bruk från olika fabrikat.

Vad är det i färgen som gör den olika tät?
Färgen jag kommer åt billigt genom kontakter är antingen från Flügger eller Beckers mineral silikat. Hur stor skillnad gör det egentligen?
Har nyligen dränerat om och satt isodrän. Allt är torrt och fint i dagsläget.
Oisolerade betonggolv som jag tänkte lägga en microcement över med en diffusionsöppen sealer.
Vill ändå att fukten kan ta sig ut från alla håll utan för mycket motstånd
Om vi tar Beckers silikat så innehåller den akrylatsmapolymer vilket gör färgen mer eller mindre tät, och inte så öppen som Keims silikatfärger..

https://beckers.se/sites/default/files/pim/documents/Mineral_Silikatfärg_Byggvarudeklaration.pdf.pdf

Den enda silikaten som är diffusions öppen som jag vet om är Keims silikatfärger..
Keim Granital är en av dom allra bästa silikatfärgerna på marknaden..
Keims färger är också dom enda silikatfärgerna som får användas i bevarandekravmärkta hus där puts ska målas..
Keim har även en inomhus silikatfärger som finns på deras hemsida..

https://www.keim.com/sv-se/granital/

Redigerat:
  • Gilla
neo11 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om vi tar Beckers silikat så innehåller den akrylatsmapolymer vilket gör färgen mer eller mindre tät, och inte så öppen som Keims silikatfärger..

[länk]

Den enda silikaten som är diffusions öppen som jag vet om är Keims silikatfärger..
Keim Granital är en av dom allra bästa silikatfärgerna på marknaden..
Keims färger är också dom enda silikatfärgerna som får användas i bevarandekravmärkta hus där puts ska målas..
Keim har även en inomhus silikatfärger som finns på deras hemsida..

[länk]
Ska absolut kolla upp Keim.

Silikat verkar vara lite som vattenpelare för kläder.
Det får kallas vattentätt vid en ganska låg gräns.
Tror det är 2000mm (högre = tätare), men man blir nog ganska besviken om man går och köper sig en jacka som marknadsförs som ”vattentät” vid den nivån.

Skulle vara intressant att kunna ta reda på mer exakt hur pass öppna dessa andra färger är.
Men det är nog många faktorer att ta in i beräkningen.

R
J Jocke-JB skrev:
Ska absolut kolla upp Keim.

Silikat verkar vara lite som vattenpelare för kläder.
Det får kallas vattentätt vid en ganska låg gräns.
Tror det är 2000mm (högre = tätare), men man blir nog ganska besviken om man går och köper sig en jacka som marknadsförs som ”vattentät” vid den nivån.

Skulle vara intressant att kunna ta reda på mer exakt hur pass öppna dessa andra färger är.
Men det är nog många faktorer att ta in i beräkningen.
Lycka till att ta reda på det😉

Kök... du ska inte ha kakel en bit upp från bänkskivorna?
Svinlätt att hålla rent och finns i en uppsjö av stilar.

Målad puts, det kommer bli märken hur tålig färg du än har på. Kakel tål en del och skulle man köra in gjutjärnsgrytan med kraft kan man byta en platta utan att det syns.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kök... du ska inte ha kakel en bit upp från bänkskivorna?
Svinlätt att hålla rent och finns i en uppsjö av stilar.

Målad puts, det kommer bli märken hur tålig färg du än har på. Kakel tål en del och skulle man köra in gjutjärnsgrytan med kraft kan man byta en platta utan att det syns.
Nej inte kök. Men matrum och bänken tänkt som serveringsyta. Förstår att det inte går att göra som en bänkskiva eller dylikt avtorkningsbart. Det kommer att bli patina med tiden. Men vill skydda så gott det går.

Intressant tanke med kakel. Skall lyfta det med frun men tror nog ändå att det behålls putsat endast.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
När kan man börja måla väggarna?

Märkte att det tog lång tid (för lång) att få det att torka. Då rummet på ca 25 kvm är avstängt mot övriga huset så finns ingen värme eller direkt ventilation.

Så jag satt in en avfuktare som jobbar på men den fångar inte jättemycket om dagen. 1-2 liter kanske. Men jag tänker att det tar många veckor/ månader för det att torka helt.

Gipsen är satt nu och nu håller jag på att smålaga finlira med putsen. Detta innebär att nästa steg är att måla och det skall göras i nästa vecka. Är det bara att köra på för det kommer att torka av sig själv i längden ändå då jag skall använda silikatfärg.

Eller måste ytan vara homogent torr för att det inte skall bli flammigt?

Hoppas att det är good to go med att måla.

• Rum under renovering med oputsade väggar, verktyg, arbetslampor, avfuktare och träbockar; stora fönster mot en trädgård.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med takisolering, gipsblock på bockar, verktyg och plast över golvet. Våt vägg, avfuktare och utomhusutsikt.
    Skapa konto
Dr Benz Dr Benz skrev:
När kan man börja måla väggarna?

Märkte att det tog lång tid (för lång) att få det att torka. Då rummet på ca 25 kvm är avstängt mot övriga huset så finns ingen värme eller direkt ventilation.
Tillsätt lite värme & nån fläkt så kommer avfuktaren kunna avfukta bättre. (sätt avfuktaren högt, häng i taket)
Och jag skulle aldrig råda någon att måla på "fuktig" putsvägg oavsett silikatfärg.

Några dar med lite värme & luftcirkulation gör att du lätt kan måla nästa vecka.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tillsätt lite värme & nån fläkt så kommer avfuktaren kunna avfukta bättre. (sätt avfuktaren högt, häng i taket)
Och jag skulle aldrig råda någon att måla på "fuktig" putsvägg oavsett silikatfärg.

Några dar med lite värme & luftcirkulation gör att du lätt kan måla nästa vecka.
Ok jag är med.
Men menar du att det bör vara en nästintill homogen (färgmässigt) yta för att det skall vara ok?

Jag har avfuktaren igång på max just nu för att få luften att cirkulera. Sen har jag dessutom en liten fläkt som punktar där det ser att behövas mest. Så den flyttar jag runt för att torka extra. Jag kör inte med värme ännu för jag tänker att det kanske torkar för snabbt då? Men det är kanske ingen risk ändå.

Ligger runt 10-12 grader kanske uppåt 15 om solen står på och jag är där och jobbar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.