Byggahus.se

Hur skall jag konstruera mitt golv för golvvärme?

1. Z
    Medlem · 11 inlägg

Zaph0d

Medlem
    Hej!

Har ett bekymmer....

Har en hall som är ca 3x3m stor, i denn har vi tänkt oss någon form av klinkergolv, alltså vill man gärna ha golvvärme med, har redan en Värmepump för uppvärmningen, så vattenburen golvvärme känns ju naturligt...

Problemet är typen av underlag, 2/3 av golvet är träbjälklag som är reglat med cc 600mm.

Resten av golvet är någon gammal betongplatta. Betongplattan ligger ca 35mm under träreglarna i nivå.

Naturligtvis vill man ha ett så lågbyggande golv som möjligt, då det skall passa till intilliggande utrymmen.

Alt 1:
    Jag antar att man kan kapa golvreglarna en del, samt regla upp till cc 300mm och lägga en golvspånskiva på, så man kommer i jämnhöjd med betongplattan. Sedan kan man lägga t ex "Roth Compact" lågbyggande värmeslingor över hela utrymmet.

Skulle denna konstruktion inte fungera hur gör man då?

Alt 2:
    Lägger man 35mm höga "reglar" på betongdelen så man kommer i höjd med befintliga golvreglar och sedan lägger skivan i denna nivå med golvvärme över?

Hur gör man med fuktspärrar och annat? Visserligen står vår murstock på denna lilla plattan så den är nog alltid torr, men ändå...

Hoppas på hjälp...

2. S
    Medlem · 10 inlägg

stromsborg

Medlem

Re: Hur skall jag konstruera mitt golv för golvvär

Alt 2 är att föredra, då kan du åxå isolera mellan platta och golv för att slippa köra all värme från golvet rakt ner isf uppåt.

Något annat att tänka på är den typ av golvvärme du vill använda, har själv installerat bergvärme med påföljd att vattenburen golvvärme känndes naturligt när jag fixade i hallen. Kollade upp vilka prylar som måste till för ett sådant projekt och ytan i ditt fall på 3x3 m är på tok för liten för att vattenburet skall vara ekonomiskt försvarbart. Bara den shuntgrupp som bör finnas går på runt 5-6000:- om de skall vara något av hyffsad kvalité. Sedan bygger de vattenburna systemet bra mycket högre.

Har själv lagt elslinga i min hall med gott resultat och den extra el den drar kan jag köra många år på innan de vattenburna skulle löna sig och framför allt så slipper du
    kanske de höga "tåknäckarna" som blir

Fuktspärr i all ära och skadar absolut inte men de är å andra sidan inget våtutrymme samtidigt som golvvärmen torkar upp den väta som blir riktigt snabbt. Detta är åxå nåt beroende på hur mycket du kan/vill lägga ner både i arbete och pengar.
    Något att tänka på i alla fall, lycka till

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 126 inlägg

MathiasS

Medlem

Med två golv som rör sig helt olika (ena halvan kanske periodvis har en avsevärt annorlunda temperatur också) skulle jag nog titta på alternativet att gjuta/flytspackla in vattenrören.

Visst är golvvärme betydligt dyrare för så här små ytor men en lämplig shunt (från tex wirsbo) kostar ungefär hälften av vad som angivits i tråden (~2700) till det tillkommer dock lite rör etc...

För att det ska vara försvarbart med vattenburen gv så ska man nog ha avsikten att lägga gv i andra delar av huset också och då förbereda för detta redan nu.

4. S
    Medlem · 10 inlägg

stromsborg

Medlem

ok MathiasS, jag kan köpa ditt resonemang till viss del men de måste ju ff finnas nåt att flytspackla på eller du kanske tänkte man skulle spackla direkt på plattan, då får man å andra sidan spackla/gjuta till man blir gråhårig

Jag kanske uttryckte mig en aning otydligt men precis som du säger så känns de som att avsikten bör vara att lägga golvvärme på fler ställen och jag räknade inte med minsta shuntgruppen, annars helt ok alternativ från Wirsbo för 2700:- men för dom pengarna har du komplett värmeslinga med termostat och givare.
    Kan man fixa materialet för vattenburet till rimlig kostnad så är de naturligtvis inget snack om att de är att föredra men får väga för och nackdelar som allt annat

5. Z
    Medlem · 11 inlägg

Zaph0d

Medlem

som jag gissade då...

Antog ni skulle gå på alternativet att regla upp på betongplattan och sedan golvspånskiva över hela kalaset.

Nackdelen med detta är att det bygger mycket mer i höjd, då man redan från början ligger 35mm back jämfört med det andra alternativet.

hur lågt kan man klara av att bygga ovanpå denna golvspånskiva om man skall ha klinkers ovanpå. Jag tänker på om man först skall ha rör och sedan gips och grejer ovanpå?

Det är en djungel med golvvärme...

Tackar för att ni hjälper mig reda ut begreppen :)

6. S
    Medlem · 10 inlägg

stromsborg

Medlem

den vattenburna bygger en del men om du fixar golvspån som är urfrästa för slang så bygger de ca 22mm för golvspånet, 13mm golvgips, 2-3 mm flytspackel, fix 3-4 mm och klinker ca 5mm, blir ca 45-50mm inkl golvspån

Detta är hur jag skulle gjort, sen finns säkert andra lösningar.......gipset kanske känns lite onödigt men trä är alltid trä och rör på sig, har du otur så spricker fogen, därför golvgips som är "dött" materiel,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.