Kommer att lägga spårskivor för 16mm vattenburen golvvärmeslang i köket/matsalen inom några dagar. Har aldrig gjort det tidigare så behöver lite input över hur slangen skall dras. Kök/matsal ser ut enligt bilden nedan (köket 14 m2 och matsalen 16m2) där shunten kommer stå på andra sidan väggen vid ingången till köket.
Enligt leverantören av golvvärmeprodukterna bör varje slinga täcka max 16 m2 vilket gör att jag kommer att dra två separata slingor: en i köksdelen och en i matsalsdelen. Bägge måste ju dock börja och sluta vid samma punkt, dvs vid shunten. Bjälklaget under löper från långsida till långsida så spåren på skivorna kommer löpa från vänster till höger i bilden.
Frågan är alltså, hur drar jag slingorna på bästa sätt? Bästa vore om nån orkade rita ut ett förslag på bilden.
Skivorna jag köpt är följande: https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/sparskivor/span/gvb-sparad-spanskiva
Innerligt tacksam för all input jag kan få! Kommer också ha kontakt med butiken jag köpt golvvärmen från, men känns värdefullt att få insikter från er som har gjort detta hemma och hur det funkat.
Enligt leverantören av golvvärmeprodukterna bör varje slinga täcka max 16 m2 vilket gör att jag kommer att dra två separata slingor: en i köksdelen och en i matsalsdelen. Bägge måste ju dock börja och sluta vid samma punkt, dvs vid shunten. Bjälklaget under löper från långsida till långsida så spåren på skivorna kommer löpa från vänster till höger i bilden.
Frågan är alltså, hur drar jag slingorna på bästa sätt? Bästa vore om nån orkade rita ut ett förslag på bilden.
Skivorna jag köpt är följande: https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/sparskivor/span/gvb-sparad-spanskiva
Innerligt tacksam för all input jag kan få! Kommer också ha kontakt med butiken jag köpt golvvärmen från, men känns värdefullt att få insikter från er som har gjort detta hemma och hur det funkat.
Det går inte att flytta på shunten?
Kan du lägga slangen i rör under bjälklaget och borra upp den i vänstra hörnet och få en start där det passar bättre?
Samma går att göra för slutet om du hamnar på fel ställe!
Se bild från när jag renoverade hemma
Samma går att göra för slutet om du hamnar på fel ställe!
Se bild från när jag renoverade hemma
Så kan jag nog göra. Är grejen att man vill ha turen med start i ena hörnet och returen som avslut vid shunten? Eller tvärt om?J John Karlsson skrev:
Skulle den här lösningen vara bra? Då drar jag alltså två tomslang från shunten genom bjälklaget till vardera bortre hörn. Där startar så slingan sin väg genom rummet. När den kommer till vägs ände leds den via en annan tomslang tillbaka till shuntens retur.
Ungefär sådär var det jag tänkte, en bra sak att komma ihåg är att man gärna vill ha början av slingan vid en yttervägg/fönster när vattnet är som varmast.
(kom ihåg att jag bara är en glad amatör på internet som satt i väldigt liknande situation för några år sen
)
(kom ihåg att jag bara är en glad amatör på internet som satt i väldigt liknande situation för några år sen
Stort tack för input. Ok, ja den första delen av slingan hamnar ju vid ett fönster i bägge ändarna av rummet. Sen ligger det andra fönstret lite längre bort men åtminstone inte vid slingans kallaste del.J John Karlsson skrev:
Jo på golvvärme är jag ju också en fullfjädrad amatör, men har det funkat bra hos dig skall det väl göra det hos mig också tänker jag 😊
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skall invändig och utvändig isolering överlappa varandra?
Isolering -
Hur skall jag dra vatten till toalett?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör man bäst när man skall dra upp en elledning genom trossbottnen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Var skall tappvatten och matning för radiatorer dras i platta?
Värme allmänt -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum