Möbelsnickeri är min hobby, och jag vill göra det mer än vad jag gör nu. Det som oftast sätter stopp på alla projekt är utan tvekan tillgången på möbeltorrt virke.
Hur gör ni?
Fäller, sågar, torkar själv? Timmerjig? Virkestork? Lufttorkar virke från bygghandeln inne? Köper det ni vill ha, varifrån? Hur "resawar" ni till andra dimensioner? Köper ni torkade hyllplan eller golvplankor? Skiter ni i det och kör "grönt" istället?
Hälsn
/Jerker
Hur gör ni?
Fäller, sågar, torkar själv? Timmerjig? Virkestork? Lufttorkar virke från bygghandeln inne? Köper det ni vill ha, varifrån? Hur "resawar" ni till andra dimensioner? Köper ni torkade hyllplan eller golvplankor? Skiter ni i det och kör "grönt" istället?
Hälsn
/Jerker
Jag brukar oftast köpa lufttorrt och lufttorka det inomhus till kundarbeten. Det finns ganska bra utbud på lufttorkat virke av snickerikvalitet. Det finns inte i de vanliga byggvaruhusen. Någon mindre såg eller liten brädgård och hyvleri brukar vara rätt ställe att handla på.
För eget bruk brukar jag köpa eller byta till mig antingen stockar eller vindfällen eller stående träd. Hugger och kör stockarna med traktor till någon av cirkelsågarna i trakten och får det sågat. Sedan brukar jag stabba och täcka stabben med gammal takplåt från någon rivning.
Det lönar sig inte att hålla på och krångla och såga högst en stock om dagen med motorsåg och någon jigg. På en bra cirkelsåg sågar man utan brådska 60 stockar om dagen om man är två eller tre hjälpsågare förutom sågaren själv. Det brukar alltid gå att byta ihop sig så att till exempel jag kör någon annans virke till sågen med min traktor och så kommer han med som andra hjälpsågare på mitt virke.
Nu har jag varit ofärdig i ryggen i tre år så under den tiden har det bara blivit några stockar som gick med då en kamrat sågade.
För eget bruk brukar jag köpa eller byta till mig antingen stockar eller vindfällen eller stående träd. Hugger och kör stockarna med traktor till någon av cirkelsågarna i trakten och får det sågat. Sedan brukar jag stabba och täcka stabben med gammal takplåt från någon rivning.
Det lönar sig inte att hålla på och krångla och såga högst en stock om dagen med motorsåg och någon jigg. På en bra cirkelsåg sågar man utan brådska 60 stockar om dagen om man är två eller tre hjälpsågare förutom sågaren själv. Det brukar alltid gå att byta ihop sig så att till exempel jag kör någon annans virke till sågen med min traktor och så kommer han med som andra hjälpsågare på mitt virke.
Nu har jag varit ofärdig i ryggen i tre år så under den tiden har det bara blivit några stockar som gick med då en kamrat sågade.
Redigerat:
Vet inte var du bor men det finns brädgårdar lite varstans som säljer möbeltorrt virke till privatpersoner. Själv handlar jag på Fredrikssons trä.
Resawing om man syftar på att få ut ex 2st 25mm från en 50mm planka gör jag inte i nån större omfattning, det slår sig gärna vid den sågningen. Köper hellre hyfsat rätt tjocklekar att utgå från. Hursomhelst är bandsågen ovärderlig vid grovklyvning och resawing.
Resawing om man syftar på att få ut ex 2st 25mm från en 50mm planka gör jag inte i nån större omfattning, det slår sig gärna vid den sågningen. Köper hellre hyfsat rätt tjocklekar att utgå från. Hursomhelst är bandsågen ovärderlig vid grovklyvning och resawing.
När jag kombinerade skola med hobbysnickrande köpte jag mest virke på blocket. Ofta kunde man få det billigt om man var bered att jobba, typ hämta på logar etc. Den avvägningen mellan tid och pengar passade budgeten bra då. Idag när jag snickrar hela tiden så köper jag virke av grossisterna: Fredricsons, bröderna Holm, WBP, Moelven, Isaks Ädelträ, Bjärnum Industriservice med flera. Dock säljer inte alla av dem till privatpersoner. Ett annat tips är att vända dig direkt till ett lokalt snickeri. Får ni en bra kontakt så kan du dels få hjälp med virkesvalet, dels kanske du kan få hjälp med tex uppkapning/klyvning/hyvling mm. Dessa typer av hjälp, både ang virkesval och bearbetning brukar inte finnas hos grossisterna.
Bor i Linköping, ingen grossist i närheten vad jag känner till. Säljer de möbeltorrt? Ni som torkar det sista inne, hur länge låter ni en 2" utetorkad planka ligga? Och hur stort bor ni egentligen? 
I Östergötland och i Linköpingstrakten kan jag rekommendera en såg nära Vesterby GK. Arnebo såg kanske det heter. Tror kontaktpersonen var Gustainis Zenonas.Vet inte om han finns kvar dock.
Olika träslag till rimliga priser. Vi pratar 50mm tjocka plankor som man får jobba med.
Olika träslag till rimliga priser. Vi pratar 50mm tjocka plankor som man får jobba med.
Redigerat:
Jag lånar tråden lite - Har någon något bra tips på var man kan få tag i möbeltorrt virke i södra Dalarna eller norra Västmanland?
Jag har sett mig om lite i området men hittar ingen av dessa fantastiska småsågar eller trevliga lokala snickerier som brukar nämnas i såna här trådar.
Tips mottages tacksamt.
Jag har sett mig om lite i området men hittar ingen av dessa fantastiska småsågar eller trevliga lokala snickerier som brukar nämnas i såna här trådar.
Tips mottages tacksamt.
Ok. Så blocket och lokala sågar är det som gäller om man inte är tjenis med ett snickeri.
Hur får ni det då torrt, möbeltorrt?
Hur får ni det då torrt, möbeltorrt?