Byggahus.se

Hur skära till distans mellan parkettgolv/äggen?

1. H
    Medlem · 1 inlägg

Haley1

Medlem
    Hej,
    Har ett parkettgolv som reser sig i mitten på huset vi just köpt. Antagligen beror det på att det saknas distans till väggen. När golvet utvidgar sig har det då ingenstans att ta vägen än uppåt. Om jag kapar av ca 5mm runt om kanske det lägger sig ner. Det är iallafall min tanke...

Min fråga är: Hur kapar jag runt om på bästa sätt? Mina verktyg (tigersåg, sticksåg etc) verkar inte passa för jobbet. Jag kommer helt enkelt inte tillräckligt nära väggen. Finns det kanske en liten cirkelsågklinga som kan användas på skruvdragaren/borrmaskinen?

Förhoppningsvis har någon av er varit med om samma problem och kan tipsa mig?

-Magnus-

2. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Re: Hur skära till distans mellan parkettgolv/ägge

Jag hade litet onödigt tajt på ett ställe, men det var frågan om 20cm max. Jag sågade välfigt försiktigt med en japansåg. Försökte med en dremel med cirkelklinga först, men det gick inte så bra. Om det är mycket så skulle jag rekommendera att du bygger eller har någon finmekaniker att bygga dig ett specialverktyg av tex en dremel så att du får rätt avstånd, djup etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.