13 760 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Hur ska tillvalen betalas vid nybyggd bostadsrätt?
Sida 1 av 2
Hur ska tillvalen betalas?
Om lägenheten kostar ex 2 miljoner. Man betalar 15% i kontantinsats. Sedan gör man tillval för ex 100 000 kr.
Kan man baka ihop lägenheten 2 miljoner och tillvalen 100 000 kr i bolånet?
Eller måste man betala tillvalen på en separat faktura utöver?
Tack för hjälpen.
Om lägenheten kostar ex 2 miljoner. Man betalar 15% i kontantinsats. Sedan gör man tillval för ex 100 000 kr.
Kan man baka ihop lägenheten 2 miljoner och tillvalen 100 000 kr i bolånet?
Eller måste man betala tillvalen på en separat faktura utöver?
Tack för hjälpen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Bolånet är en sak mellan dig och banken medan fakturor är en sak mellan dig och säljaren, så de två sakerna har inget med varandra att göra.
Hur säljaren fakturerar kontantinsatsen och tillvalen varierar antagligen.
Hur säljaren fakturerar kontantinsatsen och tillvalen varierar antagligen.
Handpenning och kontantinsats är inte samma sak.
Vid köp brukar hela köpeskillingen räknas som värdet. Tillvalen är ju en del av lägenheten.
Det finns väldigt lite information om detta när man söker på nätet. Om det finns regel eller om det är en förhandlingssak med banken.
Själv har jag hört olika. Tex att en bank enbart lånar ut för vad lgh grundpris var i bolånet. Skulle man göra tillval så skulle man få betala det själv eller ta ett blancolån utöver själv bostadslånet.
Kan tycka att det resonemanget är lite märkligt. Köper man tex en lägenhet för 2 miljoner och tillval för 100k så kostar lägenheten 2,1 miljoner. Varför skall inte uppgraderingar av tex kakel eller kök skall få ingå i bostadslånet?
Själv har jag hört olika. Tex att en bank enbart lånar ut för vad lgh grundpris var i bolånet. Skulle man göra tillval så skulle man få betala det själv eller ta ett blancolån utöver själv bostadslånet.
Kan tycka att det resonemanget är lite märkligt. Köper man tex en lägenhet för 2 miljoner och tillval för 100k så kostar lägenheten 2,1 miljoner. Varför skall inte uppgraderingar av tex kakel eller kök skall få ingå i bostadslånet?
Beror på vilken bank och vilken kund skulle jag vilja säga. Olika banker har olika policys och alla kunder har olika förutsättningar och bedöms individuellt.S Sharkbait skrev:
Har du förutsättnigar och bedöms klara ett lån på 2,1 så får du låna. Det jag kan tänka mig stöta på patrull är en i grunden bilig lägenhet med mycket och lyxiga tillval i ett område med låga priser, tillvalen blir då för stor del av ett för högt pris.
Nu är mina erfarenheter drygt 10 år gamla men... 2006 flyttade vi in i en nyproducerad lägenhet med tillval för ca 70k. SBAB (och även Länsförsäkringar i ett senare skede) gav bara bolån på lägenhetens grundpris. Om så önskades kunde man göra en värdering av lägenheten efter inflyttning men vi flyttade till ett nytt område där det var svårt att göra en vettig värdering (dvs en som markant höjde värdet över inköpspris) innan det skett några verkliga försäljningar i området.S Sharkbait skrev:Det finns väldigt lite information om detta när man söker på nätet. Om det finns regel eller om det är en förhandlingssak med banken.
Banken såg det som att andra tapeter, kakel och annat inte påverkade lägenhetens grundvärde. Jag vill fortfarande hävda att andra tillval som rostfria vitvaror av betydligt högre standard än original, dämpade lådor och luckor i köket, spotlights under köksskåp (lysrör från början) med mera påverkar värdet men i bankens värld var det inte så. Fast jag kan ha förhandlat dåligt också...
Egentligen är inte tillvalen så värdehöjande, om ingen annan vill betala för dem, så jag kan förstå att en del banker inte tycker att det skall ingå i bolånet.
Tex om jag köper handvävda sidentapeter som kostar mer per meter än en vanlig tapet skulle kosta i hela lägenheten, så har jag knappast tillfört bostaden något, om ingen köpare vill ha det.
Tex om jag köper handvävda sidentapeter som kostar mer per meter än en vanlig tapet skulle kosta i hela lägenheten, så har jag knappast tillfört bostaden något, om ingen köpare vill ha det.
Men är det inte märkligt...
Går ekonomin ihop så får man lån till boende.
Bygger man hus så ingår alla val man gör så länge ekonomin går ihop.
Köper man en beg lägenhet kan standarden vara låg men priset kan sticka iväg. Så länge ekonomin går ihop.
Köper man en nyproducerad lägenhet och vill öka standarden, inte besynnerliga val, så räknas inte det som en kostnad för lägenheten. Som banken resonerar är det som man skulle använda tex 100k för konsumtion tex resa, äta ute eller kläder.
Mycket märkligt tycker jag. Ekonomin går ihop med 2,1 miljoner men ändå så får man inte låna.
Går ekonomin ihop så får man lån till boende.
Bygger man hus så ingår alla val man gör så länge ekonomin går ihop.
Köper man en beg lägenhet kan standarden vara låg men priset kan sticka iväg. Så länge ekonomin går ihop.
Köper man en nyproducerad lägenhet och vill öka standarden, inte besynnerliga val, så räknas inte det som en kostnad för lägenheten. Som banken resonerar är det som man skulle använda tex 100k för konsumtion tex resa, äta ute eller kläder.
Mycket märkligt tycker jag. Ekonomin går ihop med 2,1 miljoner men ändå så får man inte låna.
Bygger man hus så får man lån utifrån ett bedömt värde inte utifrån byggkostnaden.
Fortfarande är det väl din ekonomi som styr hur mycket det får kosta.D Daniel 109 skrev:
Skulle jag ha byggt ett hus med samma faktorer så hade det inte varit ett problem att få låna 2,1 miljoner, inkl tillval på 100k.
För att man köper nyproducerad lägenhet med tillval på 100k för att öka standarden på lägenhet så likställs kostnaden för tillvalen som vilken konsumtion som helst tex resa, mat, kläder osv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Köpte nyproduktion finanskrisåret 2009 varvid banken glatt informerade om att de beräknade marknadsvärdet till 80 procent av köpeskillingen och sen bara gav bottenlån på 75 % av det.
Det finns med andra ord inga garantier, men med dagens utlåningsvilliga banker har jag svårt att tro att det inte går att hitta någon som ser den totala köpesumman som det de räknar utifrån.
Det finns med andra ord inga garantier, men med dagens utlåningsvilliga banker har jag svårt att tro att det inte går att hitta någon som ser den totala köpesumman som det de räknar utifrån.
Svaret på din fråga är att ta kontakt med långivare, kanske flera. Vi kan tycka mycket här men till slut blir det objektet du ska belåna, din ekonomi och långivarens bedömning som avgör vad du får låna. Sedan finns det lite skillnad på egen fastighet (hus) och bostadsrätt i vad du äger och belånar.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Enklast är att fråga banken. DEn prövar din kreditvärdighet och ger dig ett lånelöfte. Du kan sedan lånar så mycket som lånelöftet säger till bostadsändamål. Om du använder det till grtundpriset eller tillval spelar ingen roll