Har blivit ägare av fritidshus. Det sitter en Termonic 16090 som vad vi förstår ska hindra vattenledning att frysa. Nu har det ändå fryst och det har skruvats på vredet. Har försökt läsa mig till hur den ska ställas in men jag kan INGET om el så förstår noll. Lyser en gul lampa som ev betyder att den kämpar på? Frågan är alltså hur den ska ställas in och vad är det den gör? Är alltså el-analfabet 🤓🙏🏼

• Termisk relä "Termonic", tända varningslampor, knapp inställd cirka 55 grader, anslutna kablar, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om termostaten står på 40 grader och det har frusit så är nog tyvärr själva värmekabeln ur funktion och behöver bytas ut.

Ser ut som den står på strax under 0. Löper värmekabeln i hela ledningens längd? Inuti eller utanpå? Man ställer sen på den temp där den skall starta. Antingen kan den starta vid fallande eller ökande temperatur. Det beror på hur det är kopplat inne i termostaten. Men låt oss förutsätta att det är rätt kopplat.

/J

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Ser ut som den står på strax under 0. Löper värmekabeln i hela ledningens längd? Inuti eller utanpå? Man ställer sen på den temp där den skall starta. Antingen kan den starta vid fallande eller ökande temperatur. Det beror på hur det är kopplat inne i termostaten. Men låt oss förutsätta att det är rätt kopplat.

/J
Det stämmer! Kan jag skruva upp den till varmare? Vet inte hur långt kabeln går.

M marake skrev:
Det stämmer! Kan jag skruva upp den till varmare? Vet inte hur långt kabeln går.
Och den går inuti, det vet jag 😊

Det är två kablar som går in i termostaten. En från el och en ut till värmekabeln, följ den sista som nämns och du kommer fram till V-kabeln. Förhoppningsvis så hittar du V-kabeln och kan känna på om den blir varm. Nästa steg blir att öppna locket och mäta mellan 6 och 8. Är det 230 V där så är det något med V-kabeln. V-kabeln och kabeln från termostaten kan vara ihopsatta direkt eller i en dosa. Blir till att mäta sig igenom för att hitta felet
Har du manualen för termostaten. Annars finns den här
https://api.p-lindberg.dk/Perfion/File.aspx?id=cc2a89b3-9c88-4640-9f97-bbe9fb74d602

Tack för era snabba svar! Kabeln är varm och vi har höjt temperaturen, nu finns vatten igen. Dock lyser den gula lampan men det kanske beror på att den kämpar på med att hålla upp värmen. Ser att vattenröret delvis ligger ovan mark och alltså helt oisolerat.

M marake skrev:
Tack för era snabba svar! Kabeln är varm och vi har höjt temperaturen, nu finns vatten igen. Dock lyser den gula lampan men det kanske beror på att den kämpar på med att hålla upp värmen. Ser att vattenröret delvis ligger ovan mark och alltså helt oisolerat.
Det finns en givare som är någonstans, den ska ligga ovanpå slangen och känna av tempen- Men är det som du säger, delvis ovan mark, är den isolerad där. Då ska även givaren ligga på det ställe där det är som grundast.

J jonaserik skrev:
Det finns en givare som är någonstans, den ska ligga ovanpå slangen och känna av tempen- Men är det som du säger, delvis ovan mark, är den isolerad där. Då ska även givaren ligga på det ställe där det är som grundast.
Det går en tredje sladd (tunnare) från sidan och det är väl troligen en givare?! Ser att den går ner under huset, kanske kan ta mig under och se var den tar vägen

Har en sådan till ett värmegolv.
När jag vickar på sladden höger upp börjar röda lampan blicka.. händer ofta att den kopplar av och den lampan lyser! När ja vickar på sladden lyser grön igen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.