Byggahus.se
Hej! Jag har en relativt stor tomt 3000kvm i Södra Stockholm med sjöglimt. Grannen som har tomten nedanför i direkt linje mot utsikten vill sälja av en 2000kvm stor del av sin tomt. Till saken hör att tomten är starkt kuperad, sten/berg och till stor del bevuxen med stora träd. Det går inte att stycka av då det inte får bildas nya fastigheter pga planbestämmelserna. Grannen har försökt men tydligen går det bra att sälja så att det slukas av vår fastighet. Hur ska man värdera en tomt utan byggrätt? Vi har vårt hus högt beläget och kommer åt granntomten lätt till skillnad från grannen som har problem att ta sig upp.

När vissa träd blir ved så förbättras utsikten men det går inte att göra något vettigt av tomten som att skapa ny fastighet och bygga fler hus. Det är en sk bevarandetomt. Har redan plats för framtida pool och insyn är knappast ett problem då vi är själva på kullen.

Tomtpriserna har stuckit iväg i området och tomt av liknande storlek gick för 4,3M men den tomten har byggrätt och är redo att bebyggas samt att den inte är lika kuperad.

Hur ska jag tänka?

Varför köpa? Vad har ni för nytta av den?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför köpa? Vad har ni för nytta av den?
Planbestämmelser varar kanske inte för evigt.

Ett köp förhindrar att grannen på ålderns höst säljer villa med tomt och någon får för sig att riva och bygga nytt högre upp.

Men mer i närtid så betyder ett ägande av tomten att jag kan göra vad jag vill med ev skymmande träd. Men det är knappast värt fullpris. Tomten går ju med nuvarande planbestämmelser inte att bygga mer på.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
Den är värd det som någon vill betala för den.
Vad är den värd för dig?
Vad vill du betala?
Vad vill grannen ha?

Impediment kallas mark som inte går att bruka eller bebygga, ganska lågt värde.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Den är värd det som någon vill betala för den.
Vad är den värd för dig?
Vad vill du betala?
Vad vill grannen ha?
Så sant. Värt att tänka på. Grannen har inte nämnt ett specifikt pris men påpekat vad tomt i grannskapet sålts för vilket knappast är jämförbart.

Det är ju inte heller endast värdet av skogen.

Ingen som gjort liknande transaktion?

H
L Lumis skrev:
Så sant. Värt att tänka på. Grannen har inte nämnt ett specifikt pris men påpekat vad tomt i grannskapet sålts för vilket knappast är jämförbart.

Det är ju inte heller endast värdet av skogen.

Ingen som gjort liknande transaktion?
problemet är att grannen ser en stor penga säck.
Du ser endast chansen att få lite bättre utsikt.

bara höra med han vad han tänkt sig för pris.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Är strandskyddet borttaget i området? Bästa sättet är att ni kontaktar 2-3 mäklare/värderare som får säga sitt och ni tar snittet av värderingarna.

Tomterna omfattas inte av strandskydd. Det är 56 meter över hav vilket ger vackra solnedgångar med glimrande vatten på sommaren.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är strandskyddet borttaget i området? Bästa sättet är att ni kontaktar 2-3 mäklare/värderare som får säga sitt och ni tar snittet av värderingarna.

• En solnedgång i skogsmiljö med varma färger och silhuetter av träd, med solen synligt mellan grenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de där träden på grannens tomt? Om så, att kunna ta bort utvalda har ju ett värde iaf...

L Lumis skrev:
Hej! Jag har en relativt stor tomt 3000kvm i Södra Stockholm med sjöglimt. Grannen som har tomten nedanför i direkt linje mot utsikten vill sälja av en 2000kvm stor del av sin tomt. Till saken hör att tomten är starkt kuperad, sten/berg och till stor del bevuxen med stora träd. Det går inte att stycka av då det inte får bildas nya fastigheter pga planbestämmelserna. Grannen har försökt men tydligen går det bra att sälja så att det slukas av vår fastighet. Hur ska man värdera en tomt utan byggrätt? Vi har vårt hus högt beläget och kommer åt granntomten lätt till skillnad från grannen som har problem att ta sig upp.

När vissa träd blir ved så förbättras utsikten men det går inte att göra något vettigt av tomten som att skapa ny fastighet och bygga fler hus. Det är en sk bevarandetomt. Har redan plats för framtida pool och insyn är knappast ett problem då vi är själva på kullen.

Tomtpriserna har stuckit iväg i området och tomt av liknande storlek gick för 4,3M men den tomten har byggrätt och är redo att bebyggas samt att den inte är lika kuperad.

Hur ska jag tänka?
Är det detaljplan eller områdesbestämmelser? Om fastigheterna i plan är "förbrukade" vad har kommunen för intention i området? Vad säger översiktsplanen? Jag antar att ev plan har en bestämmelse om antalet fastigheter, men finns det alltså en bestämmelse som hindrar att just det området kan bebyggas?

Om det verkligen är så att ingen kan bebygga den, och att det bara finns du eller eventuellt en annan möjlig köpare så är det ju endast en fråga om vad köparen är villig att betala och säljaren villig att släppa den för eftersom det inte direkt finns något mätbart värde.

Om den enda som kan köpa marken är den som äger din fastighet, så är ju alla normala marknadskrafter satta ur spel. Vill du ge en miljon och han vill ha fyra så blir det ingen affär.

Jag hade en liknande situation där vi bodde förut med ägaren till grannfastigheten. Vi erbjöd oss att köpa loss några tusen kvadratmeter som räknades som impediment. En grusväg vi hade servitut på, vår infiltration, lite berg i dagen och sly. Allt inom ett område med tvärstopp för nya byggnader. För oss skulle det bli smidigare att dra väg och avlopp där vi ville och vi kunde fixa en cool allé in mot vårt hus. För ägaren skulle det ge mer än dubbelt så mycket pengar i handen nu, som han annars skulle få in på sitt arrende under sin livstid. Men han bestämde sig för att räkna kvadratmeterpris för villatomt i stockholmsförort och kunde tänka sig att "gå ner några procent för att vara juste". Ingen affär såklart och hur han än räknar så missade han en bra affär.

Det låter som att det riskerar att bli samma sak hos dig. Grannen vill ha tomtpris, men har ingen tomt att sälja utan bara lite yta man inte kan använda till mycket. Kan du få honom att inse det begränsade värdet kanske du kan få det för en miljon, men om inte så är det nog bättre att skippa.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket mindre blir hans tomt värd utan ytan? Hur mycket mer värd blir din med?

Hep Hep skrev:
Om den enda som kan köpa marken är den som äger din fastighet, så är ju alla normala marknadskrafter satta ur spel. Vill du ge en miljon och han vill ha fyra så blir det ingen affär.

Jag hade en liknande situation där vi bodde förut med ägaren till grannfastigheten. Vi erbjöd oss att köpa loss några tusen kvadratmeter som räknades som impediment. En grusväg vi hade servitut på, vår infiltration, lite berg i dagen och sly. Allt inom ett område med tvärstopp för nya byggnader. För oss skulle det bli smidigare att dra väg och avlopp där vi ville och vi kunde fixa en cool allé in mot vårt hus. För ägaren skulle det ge mer än dubbelt så mycket pengar i handen nu, som han annars skulle få in på sitt arrende under sin livstid. Men han bestämde sig för att räkna kvadratmeterpris för villatomt i stockholmsförort och kunde tänka sig att "gå ner några procent för att vara juste". Ingen affär såklart och hur han än räknar så missade han en bra affär.

Det låter som att det riskerar att bli samma sak hos dig. Grannen vill ha tomtpris, men har ingen tomt att sälja utan bara lite yta man inte kan använda till mycket. Kan du få honom att inse det begränsade värdet kanske du kan få det för en miljon, men om inte så är det nog bättre att skippa.
Precis min tanke. Liknande erbjudande erbjöds den förre ägaren av min fastighet. Men då tackade han snällt nej när det var tomtpris och inte impediment pris. Dessutom ter sig granarna vara barkborreangripna och riskerar att bli stormfälle vid nästa stora blåst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.