Jag och sambon har börjat fundera på hur vi bäst ska inreda vårat förråd., som är 300 x 200 cm.
Vi har pratat om isolering, men förrådet kommer inte vara uppvärmt så jag ser ingen mening med det.
Vi har också pratat om vi ska sätta spånskivor på väggarna för att ge förrådet ett lite trevligare intryck, eller så lämnar vi det som det är och använder reglarna direkt som fästpunkter för väggskenor och konsoler m.m.
Det finns ventilation upptill och nertill på varje kortsida av förrådet, som vi inte kan stänga i dagsläget.
Och vi har tänkt att det mesta ska ligga i förvaringslådor av plast och med lock, och det som inte får plats får ligga på hylla, hängas upp på vägg eller i tak.
Det som kommer finnas där är soffdynor/kuddar, parasoll, kläder, grill, gräsklippare och andra trädgårdsredskap med motor eller batteri, cyklar, jul & påsk dekorationer, det som helt enkelt finns i ett förråd.

Finns det något vi behöver tänka på kring sakerna vi tänkt ha i förrådet när det inte är isolerat eller uppvärmt. Och hur blir det med fukt?

• Ett grått förrådshus med röd dörr på grönt gräsmatta, parkeringsplats och byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutad träkonstruktion på vägg, isoleringsmaterial synligt, barn- och vuxencyklar framför.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett trångt utrymme med eluttag, lådor och en gräsplätt syns utomhus.
    Skapa konto
Mats-S
Rewston Rewston skrev:
Vi har pratat om isolering, men förrådet kommer inte vara uppvärmt så jag ser ingen mening med det.
Vi har också pratat om vi ska sätta spånskivor på väggarna för att ge förrådet ett lite trevligare intryck, eller så lämnar vi det som det är och använder reglarna direkt som fästpunkter för väggskenor och konsoler m.m.
Isolera förrådet, det ger ett betydligt bättre klimat även om ni inte har regelbunden uppvärmning. Dessutom har ni då i framtiden möjlighet att temporärt värma upp det. Isoleringen är ingen större merkostnad när ni nu ändå ska fixa förrådet. Ett isolerat förråd är dessutom betydligt mindre fuktigt.

Sätt OSB-skivor och gips på väggarna, måla gipsen vit, spackling inte nödvändig. Då har ni total frihet att skruva varsomhelst på väggarna, samt en ljus trevlig miljö.

Tomture61
Kopierat ett svar jag gav i ett annan tråd .

Man kan förklara luftburen fukt med att den finns överallt , förutom på hermetrikst tillslutna behållare , där kan ingen luftväxling ske och där kan inte luftfuktigheten åka upp / ned .
En byggnad är värmetrög , kan vara kallare i byggnaden än utanför . Luft som då passerar alla slags otätheter , tom. trä kommer att kondensera på fasta ytor /föremål .
Därav behöver man värma / ventilera en byggnad .
Förvarar man däremot föremål som inte är så känsliga för en hög luftfuktighet så blir ju livet billigare , man kan skippa isolering / uppvärmning . Har så själv .

Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Isolera förrådet, det ger ett betydligt bättre klimat även om ni inte har regelbunden uppvärmning. Dessutom har ni då i framtiden möjlighet att temporärt värma upp det. Isoleringen är ingen större merkostnad när ni nu ändå ska fixa förrådet. Ett isolerat förråd är dessutom betydligt mindre fuktigt.

Sätt OSB-skivor och gips på väggarna, måla gipsen vit, spackling inte nödvändig. Då har ni total frihet att skruva varsomhelst på väggarna, samt en ljus trevlig miljö.
Hur ska vi då tänka kring isolering, vilken typ? Jag gick in på Byggmax på random och bara sökte på isolering och det verkar finnas en massa olika sorter, men stenull låter bekant.
Och hur funkar det med luftspalt, är det något vi behöver tänka på? För det tycker jag mig läsa och se överallt.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förvarar man däremot föremål som inte är så känsliga för en hög luftfuktighet så blir ju livet billigare , man kan skippa isolering / uppvärmning . Har så själv .
Problemet är att vi kommer behöva ha dynor/kuddar, kläder som inte används regelbundet, trädgårdsverktyg, motordriven gräsklippare & trimmer och m.m som är lite mer känsligare för fukt i förrådet då vi i nuläget inte har plats för de inne i huset. Hur ska vi tänka/göra då?

Tomture61
Vet ej hur jag kan förklara mer tydligt ang fukt .
Det kommer absolut ej bli varmare om du isolerar , däremot mer temp.trögt , dvs längre stunder det kan vara kallare I byggnaden än utanför . Också det omvända .
Ett förslag är att förvar textilier i plastsäckar (tillslutna) ock verktyg i plastlådor med tätt lock .

Redigerat:
F
Min erfarenhet är att dynor och kläder inte mår bra i ett ouppvärmt utrymme. Dynornär kanske inte hela världen om de får lite prickar på sig men kläder skulle jag inte ha i ett ouppvärmt förråd.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ett förslag är att förvar textilier i plastsäckar (tillslutna) ock verktyg i plastlådor med tätt lock .
Men precis, vi har tänkt att lägga allt som får plats i plastlådor med lock, plastsäckar som vi knyter, gräsklipparen tex kan vi inte göra mycket åt så den får stå oavsett.
F Freddedan skrev:
Min erfarenhet är att dynor och kläder inte mår bra i ett ouppvärmt utrymme. Dynornär kanske inte hela världen om de får lite prickar på sig men kläder skulle jag inte ha i ett ouppvärmt förråd.
Inte ens om de ligger i förslutna säckar/plastlådor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.