Jag antar att du har tillgång till SEK HB 421 eller motsvarande gamla standarder? Om du har SEK HB 444 går den bra också.

Om man tolkar fråga a) snävt så är det endast belastningsförmågan för kabeln som man är ute efter, dvs om det klarar en belastning på 25 A. Så du får titta i boken och leta efter belastningsförmågan och hur mycket den behöver reduceras pga omgivningstemperaturen.

Därefter behöver du tar reda på vilken belastningsförmåga som en 25 A dvärg respektive 25 A smältsäkring kräver.

Som överkurs behöver man troligen inte titta på säkringen som överlastskydd utan att gå på maskinens märkström, 25 A. Se 433.3 Utelämnande av överlastskydd.

Eftersom man nämner förimpedans så verkar man även vara ute efter ett svar på om 411 villkoren för automatisk frånkoppling är uppfylla. Men då saknas en grundläggande uppgift i frågan, vilken? Eller så är det bara ett villospår.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A
Har du den nya handbok 421 Bo? Man kanske borde skaffa den snart. Den kom väl redan ifjol någon gång.

Hittar inte ens standarderna SS 424 14 04, 06 eller 24 på sis? De som finns i utgåva 4. Men det står iofs att nya boken är helt omgjord.
Kanske dessa inte är aktuella mer.

Jag tolkar trådens frågor som att man även ska kontrollera automatisk frånkoppling av matningen i och med att det är tal om en uppsäkring behöver det kontrolleras att det finns nog med ström längst ut för den nya säkringen.

Redigerat:
A avh67f skrev:
Har du den nya handbok 421 Bo? Man kanske borde skaffa den snart. Den kom väl redan ifjol någon gång.

Hittar inte ens standarderna SS 424 14 04, 06 eller 24 på sis? De som finns i utgåva 4. Men det står iofs att nya boken är helt omgjord.
Kanske dessa inte är aktuella mer.

Jag tolkar trådens frågor som att man även ska kontrollera automatisk frånkoppling av matningen i och med att det är tal om en uppsäkring behöver det kontrolleras att det finns nog med ström längst ut för den nya säkringen.
Nu har jag bara sökt olika tryckkärls-/pann-/tillverkningsstandarder på SIS E-nav, men har du provat sortera att visa såväl kommande som gällande och upphävda standarder?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Uh. Tack för tipset. Det var bara gällande standarder förvalt i filtret.

A avh67f skrev:
Uh. Tack för tipset. Det var bara gällande standarder förvalt i filtret.
🙂

Been there, Done that!

I pannvärlden kan upphävda std gälla parallellt med nuvarande utgåva i flera år, då implementering av dylika måste få ta tid då tillverkning av en stor panna från projektering till färdigställande är ett flerårigt projekt.

Fan vad jag letat ibland…

A
Standardiseringen går långsamt framåt men den stannar aldrig av 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.