Byggahus.se

Hur ska man täta "dubbla pardörrar" ?

1. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Hejsan!
    Då vi har lite dragit vid våra ytterdörrar så ska jag sätta dit några tätningslister hade jag tänkt. Så långt är inget konstigt, men när jag ställde mig där och skulle börja.. så blev jag väldigt fundersam på hur jag borde sätta dem för att det ska funka som bäst (och vara rätt).

Vi har alltså två ingångar till huset och vardera öppning pyntas av två yttre pardörrar och två inre pardörrar (dvs 4 dörrblad på varje)

Ska man sätta lister på både de yttre och de inre? Eller bara på de inre? Eller bara på de yttre?

Tack på förhand :)
    Mvh Sandra

2. C
    Medlem Nivå 14
    på alla dörrblad är min rekommendation

3. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Låt en liten glipa 5-8 mm finnas på ytterdörratätningen nertill fär att slippa kondensfukt

4. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Tackar för rådet, då återstår det att se om man får igen alla dörrar efter man satt dit listerna :)

5. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Bra tips, vi har en del kondens redan nu..

Tror de hade en glipa i de gamla upptill (eller så var det en av bitarna som trillat bort..), spelar det någon roll om man väljer uppe eller nere? (bara undrar, ibland finns det ju en orsak till det ena eller det andra..) :)

Tack :)

6. N
    Medlem Nivå 14
    Det ska väl vara en liten både uppe och nere, för att få en svag cirkulation?

Sen när det gäller lister så finns det ju enkeldörrar i alla fall tumregler hur man placerar dem (tror t.o.m. att det brukar stå på förpackningen till listerna) och det finns olika typer av lister som passar för olika stor glipa.

Det enda jag är lite osäker på är hur man placerar listen mellan dörrbladen (där de möts), men jag antar att det ena bladet har en list så man får se de bladet som "karm" för det andra när det är stängt.

7. Snigla
    Allvetare · Nivå 25
    Jo det brukar finnas en bra beskrivning, iaf när jag satte på alla fönster och balkongdörrar på förra huset.. det som blev totalt hjärnsläpp här var att det var innerdörrar också.. och då poppade frågan upp om man ska göra alla.. eller bara de inre.. eller bara de yttre..lurigt!

Ska kolla om det även står ang "luftcirkulationen" på förpackningen.. :)

Ha en trevlig dag,
    Med vänlig hälsning, Sandra

8. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Du kan annars sätta tätningslist runt alla dörrarna och om det blir kondens, tar du bort en liten bit på de yttre dörrarna.