Byggahus.se

Hur ska man strömsätta ett nybygge?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Inom kort ska "min" byggfirma resa stommarna. För detta arbete behöver de ström.

Jag har fått informationen om att man kan skippa byggströmmen och gå direkt på en permanent elanslutning eftersom vattenfalls kabel/servis sticker upp på tomten. Man sätter ett fasadmätarskåp på en fast förankrad ställning och flyttar det sedan till fasaden när stommen är rest.

Låter ju bra. Men fungerar detta upplägg när jag nu vill ha ett infällt fasadmätarskåp?

Om det provisoriska fasadmätarskåpet ska stå i närheten av den permanenta placeringen så är det väl i vägen när stommarna reses?

Blir det så mycket dyrare egentligen om man kör byggström ett kortare tag för att sen växla till permanent anslutning när det infällda fasdmätarskåpet är monterat i husfasaden?

Väldigt tacksam om någon med kunskap och gärna erfarenhet inom området har svar på mina funderingar.

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är en rätt stor fördel att att under hela byggtiden ha en separat byggström då kan man i "lugn och ro" arbeta med el och andra byggarbeten utan att ta hänsyn till ev elavbrott. Kostnaden blir ungefär den samma speciellt om skåpet ska sitta i husets fasad. Jag har oftast förordat en separat byggström för att när huset är helt klart få dit nätägaren som skarvar in sin kabel till mätarskåpet, "operation" ger en eller två timmars strömlöshet under hela byggtiden.
    Samt att vissa nätägare numera inte accepterar provisoriska lösningar.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack för svar.

Är det ens möjligt att använda sig av annat än byggström när man ska ha ett infällt fasadmätarskåp?

4. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har för mig att byggel är betydligt dyrare. En lösning som jag har sett på forumet är att man köper ett begagnat fristående mätarskåp och sätter upp, och sedan byter man mätarskåp när man är klar. Det begagnade säljer man vidare.

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Man kan bygga en "ställning" som man monterar ett skåp som sedan ska kopplas loss och flyttas. Då måste nätägaren komma komma på ett besök till och det brukar dom ta betalt för, i alla fall här.
    Ps
    Ring nätägaren och fråga så får du veta hur dom ställer sig på just din ort. Det är ju i alla fall dom som bestämmer allt vad det gäller inkopplingarna.
    Dessutom tycker jag att du ska prata med din elektriker hur han vill ha det och hur det normalt fungerar hos er.
    Byggström kan den som bygger beställa, men ska du ha ett eget skåp som ska flyttas måste en behörig installatör göra beställningen och sedan beställa flytt av mätarskåpet. Då ska det normalt vara en förbeställning och sedan en färdiganmälan (som egentligen görs när huset är klart för inkoppling)

Redigerat 17 apr 2015 13:35
  6. C
    Medlem · Nivå 14
    Man kan köpa beg byggcentral med mätartavla för några tusenlappar på Klaravik eller blocket. Då kan du få fördelen av kWh-pris till marknadspris istället för schablonsummor, men med byggelens fördelar. Det hänger väl lite på hur länge du planerat vara i byggfas.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Vem debiterar schablonsummor för byggel???? När man beställer byggel sätter nätägaren upp ett byggskåp med mätare uttag JFB som man sedan kopplar in sig på med "sladdar" och ev fler byggcentraler. Kwh priser är det "vanliga".

8. C
    Medlem · Nivå 14
    Är det inte rätt mycket dyrare kWh-priser med byggel?
    Eller så misstolkar jag "byggel", vilket jag tolkat som när elnätsleverantören sätter ut ett temp skåp.

9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Om du sätter upp skåpet temporärt så kan du kanske be nätägaren lämna kvar en rejäl orm med servisledning så att det senare blir enkelt att flytta in skåpet i huset.

Läs den här tråden också.

10. P
    Medlem · Nivå 10
    När jag byggde fick jag elen till samma pris som rörligt elavtal.
    Kostnaden för inkoppling av byggel ingick i den anslutningskostnad man betalade till nätägaren för inkoppling till huset.

Till TS, tycker bara det är dumt att ha det riktiga skåpet uppsatt, det är ingen omöjlighet att det blir skadat under bygget, det kan blåsa, någon som kör någon maskin eller dyl, jag fick mer än 1 buckla i mitt temporära skåp..

Jag är nog tveksam till att du ens får koppla på skåpet så för att få elen till "normalpris" det ska ju anmälas till nätägaren när skåpet ska kopplas in i huset, det blir ju tämligen svårt att få i sladden i röret upp i fasaden utan att lossa det och där är det ju plomberat av nätägaren.

Tycker det bara låter bökigt och tveksam till att du tjänar nått ekonomiskt, hur har du tänkt att koppla dig vidare från fasadskåpet? du måste ju sätta säkringar, JFB och en 3 fas handske som minst i fasadskåpet utöver de 3 huvudsäkringarna.

Redigerat 17 apr 2015 15:36
  11. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag byggde ett nytt hus nyligen och ville undvika flera besök från nätägaren så jag skaffade det riktiga fasadmätarskåpet direkt. Dock så gick inte nätägaren med på att jag placerade fasadmätarskåpet på en temporär hållaren så jag grävde ned en telefonstolpe i marken som fasadmätarskåpet monterades på. När sedan garaget var färdigt så grävdes matningen till skåpet fram och vi skruvade helt enkelt fast fasadmätarskåpet på utsidan av garaget. Detta kräver ju dock att man tänker till så att matningen till fasadmätarskåpet blir lagom lång och att man har ett utanpåliggande fasadmätarskåp som jag hade (så att man inte behöver koppla om matningen till skåpet).

Är dock ganska säker på att nätägaren inte skulle godkänna detta förfarande men jag kan inte se något problem så länge man är försiktig vid flytten av skåpet.

/Ola E.

12. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Vad betyder inom kort?
    Har du kollat hur snabbt det går att få strömmen inkopplad?
    Inte bra att vara ute i sista stund...

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Som jag skrev tidigare så finns det två olika vägar att gå.
    1. Den som bygger beställer själv byggkraft utan att blanda in en elfirma, det är det enda sättet att få byggström om inte en elfirma är inblandad.
    2. En elfirma skickar in en färdiganmälan och nätägaren kommer och kopplar in ström till ett "provisoriskt" mätarskåp.

14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det absolut enklaste borde ju vara att komma överens med en granne om att låna ström, om det är möjligt.

15. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag tror inte att man ska börja "snylta" på sina grannar redan innan man har fått dom. Det här handlar om skitpengar i ett husbygge dvs promille av totalkostnaden, men det kanske är därför man undrar det är så små summor att man kan förstå dom??