Hej!

För något år sedan pillade jag lite med tilluftsventilationsdonen och nu läser jag att det kan bli övertryck osv om man öppnar dem för mycket.

Jag har en FTX ventilationssystem med 10 tilluftsdon och 3 frånluft + en stor "frånluftsdon" som ligger på väggen vid golvnivå som suger in en hel del luft i huset. I varje sovrum finns det en tilluft och i den stora sovrummet finns det två. Sovrummen som ligger längst bort från ytterdörrarna och "den stora frånluftsdonen" (Ett rektangulär hål i väggen med galler som suger in luft) är inställda på snabbare hastighet (tillför mer luft) än de tilluftsdonen som ligger i vardagsrummet/hallen/köket (mer öppen lösning) och närmare ytterdörrarna.

För något år sen började jag vrida på tilluftsdonarna så att det öppnade sig mer, men nu kanske det inte visade vara så smart. Nu på höst/vinter märker jag att det innerfönstret kondenserar och bildar vattendroppar och varje gång man öppnar ytterdörren/fönster så känns det att luften "dras", t.ex. sovrums dörren rycker lite lätt när man öppnar ytterdörr/fönster.

Någon som vet vad som bör göras för att åtgärda detta? Man vill ju inte ha övertryck då luften kan åka in i väggen och bilda fukt/mögel. Dock, vet jag inte heller nackdelarna med undertryck

surris
Stänger tilluftsventilerna igen eller öppnar frånluftsventilerna med. Mäter luftflödena, mer frånluft än tilluft. Beroende vad för FTX aggregat du har så kan du även justera där.
Annars ta in någon som gör en OVK.

surris surris skrev:
Stänger tilluftsventilerna igen eller öppnar frånluftsventilerna med. Mäter luftflödena, mer frånluft än tilluft. Beroende vad för FTX aggregat du har så kan du även justera där.
Annars ta in någon som gör en OVK.
Hej! både tilluftsventilerna och frånluftsventilerna är båda öppna. tillför luft samtidigt som det suger ut luft. Det verkar som tidigare ägarna har justerat/reglerat så att frånluftventilerna har olika hastighet. Tilluftventilerna längst bort har mycket högre hastighet än dem i vardagsrummet t.ex.

Tror du det gör något om man har råkat vrida liter på ventilerna och inte justerat inställningarna (För jag har ingen aning om hur man justerar hastigheten för tilluft osv på en FTX)?

surris
F FtxFtx skrev:
Hej! både tilluftsventilerna och frånluftsventilerna är båda öppna. tillför luft samtidigt som det suger ut luft. Det verkar som tidigare ägarna har justerat/reglerat så att frånluftventilerna har olika hastighet. Tilluftventilerna längst bort har mycket högre hastighet än dem i vardagsrummet t.ex.

Tror du det gör något om man har råkat vrida liter på ventilerna och inte justerat inställningarna (För jag har ingen aning om hur man justerar hastigheten för tilluft osv på en FTX)?
Att det är olika flöden i olika ventiler är inget konstigt. Stäng tilluftsventilerna lite och öppna frånluftsventilerna lite så borde du vara en bot på vägen iaf. Har du inte tillgång till mätutrustning och mer ingående kunskap så får du prova dig fram lite, eller ta ut nån som justerar in flödena korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.