Är spekulant på en äldre villa från 1969 där källaren är mestadels nedgrävd. Det finns fönster upp mot taket så 85% av väggarna ligger under markytan.
I besiktningsprotokollet noteras riskkonstruktion pga. uppreglat golv på betongplatta. Se bilder.
Hur ska man lösa detta? Min första tanke är att riva ut det gamla golvet och gjuta ett lager med golvvärme (el) och sen klinker som ytskikt. Eventuellt heltäckningsmatta ovanpå i vissa delar. Räcker det som åtgärd eller behöver jag göra mer? I så fall vad?
I besiktningsprotokollet noteras riskkonstruktion pga. uppreglat golv på betongplatta. Se bilder.
Hur ska man lösa detta? Min första tanke är att riva ut det gamla golvet och gjuta ett lager med golvvärme (el) och sen klinker som ytskikt. Eventuellt heltäckningsmatta ovanpå i vissa delar. Räcker det som åtgärd eller behöver jag göra mer? I så fall vad?
Hej Byggnadsamatör! Att det står riskkonstruktion betyder inte att det är nån skada skedd. Utan åtgärden är att vänta och se. Däremot kanske det finns en gammal bränsletank i källaren? Och om det finns en oljefilm i källarutrymmena kan ytorna behöva tvättas av och vädras ut.
Tack för svaret. Som du kan se av bilderna från protokollet så finns det fukt och det är den jag vill hantera.P PerOF skrev:
Via borrat 14mm provhål i golv mot yttervägg uppmättes den relativa fuktigheten till 85% RF.
Via borrat 130mm borrhål i golv mot pannrummet uppmättes fuktkvoten till 14-15%FK och den relativa fuktigheten
uppmättes till 92-93%RF mellan isolering och betongen.
Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 17% fuktkvot (FK) eller 75% i relativ luftfuktighet
(RF).
Det kommer alltid finnas fukt i en källare, speciellt på sensommaren/tidig höst. Om konstruktionen klarat sig utan skador i alla år skulle jag inte oroa mig.HerrByggamatör skrev:Tack för svaret. Som du kan se av bilderna från protokollet så finns det fukt och det är den jag vill hantera.
Via borrat 14mm provhål i golv mot yttervägg uppmättes den relativa fuktigheten till 85% RF.
Via borrat 130mm borrhål i golv mot pannrummet uppmättes fuktkvoten till 14-15%FK och den relativa fuktigheten
uppmättes till 92-93%RF mellan isolering och betongen.
Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt brukar anges till ca 17% fuktkvot (FK) eller 75% i relativ luftfuktighet
(RF).
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
I ett hus från den tiden är det inte så mycket man kan göra förutom att undvika att inreda den........Är den inredd idag och det inte är nå direkta problem så skulle jag nog somna om. Det är möjligt att det är lite för fuktigt enligt "normerna" men om inget möglat eller andra tråkigheter uppdagats så fungerar det nog utmärkt ändå. Kan vara fuktigt periodvis och mestadels torrt kanske.
Riv ut gamla golvet och klinkers och ta bort allt som kan mögla från golv och väggar är rätt.
Eller något nivell-liknande system med fläktar och liknande.
Det är dyrare och i mina ögon mindre säkert, men bättre komfort.
Men sen har du sannolikt ingen isolering nedåt.
Så golvvärme kommer bli dyrt och riskera mer fuktproblem.
Så vill du ha golvvärme är det bila och gräva ner så du får plats med isolering.
Eller så lever du med kalla golv och tofflor/mattor. (eller nivellsystem då).
Eller något nivell-liknande system med fläktar och liknande.
Det är dyrare och i mina ögon mindre säkert, men bättre komfort.
Men sen har du sannolikt ingen isolering nedåt.
Så golvvärme kommer bli dyrt och riskera mer fuktproblem.
Så vill du ha golvvärme är det bila och gräva ner så du får plats med isolering.
Eller så lever du med kalla golv och tofflor/mattor. (eller nivellsystem då).
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
Fast det är inte isoleringen som är problemet utan att man byggde hus på backen direkt utan kapillär brytande material. Även om man isolerar golv så kan fortfarande väggar suga fukt och skapa problem.
Jag kanske var otydlig.S Stefan1972 skrev:
Isoleringern är kopplad till eventuell golvvärme. Bara för att man isolerar golvet är det inte lämpligt att sätta organiska material på väggar eller golv i ett äldre hus.
Börja med att kolla över stuprör och befintlig dränering. Det kan vara stopp någonstans.
Kolla sen om marken runt omkring lutar mot huset och försök gräva så att vatten rinner bort från huset.
Som vanligt är det skalet på huset man åtgärdar först (byt inte kök innan taket ör tätt osv).
Sen kommer uppvärmningen. Vad ör det och vad har det varit? T ex oljeeldning både värmer upp och suger in frisk luft i källaren. Har det varit en gammal panna så har den värmt upp väldigt mycket. Sätter man då in t ex bergvärne eller fjärrrvärne utan att på något sätt kompensera så blir det ofta fukt. Ett par element och några ventiler kan funka.
Eftrrsom man ofta har tvättstugan i källaren är det nästan alltid en fördel att ha en avfuktare där men köp en som klarar hela källaren yta på en gång. Prisskillnaden är marginell. Även om du senare måste riva ut saker är det både lättare och trevligare om det är lite torrare när du gör det. Eftersom luftens fuktighet varierar över året så kan det också vara trevligt att få bort lite sommarfukt i framtiden.
Nu kan du lämna källaren ett år (med påslagen avfuktare) och se vad som händer över året.
Har fukten gått ner till rimlig nivå och du inte känner av något så är det bara att se glad ut. Annars är det dags att fundera på vad källaren ska/kan användas till och vad det får kosta.
Det går att torka upp en källare betydligt snabbare än på ett år men då vet man inte om åtgärderna funkar framöver.
Jag har hus nummer sex i familjen som gått från oljeeldning till bergvärne och har ett av två hus som klarat sig från fukt. Två av husen har inte källare utan separat pannrum i markplan. Gissa vilka två det är..
Kolla sen om marken runt omkring lutar mot huset och försök gräva så att vatten rinner bort från huset.
Som vanligt är det skalet på huset man åtgärdar först (byt inte kök innan taket ör tätt osv).
Sen kommer uppvärmningen. Vad ör det och vad har det varit? T ex oljeeldning både värmer upp och suger in frisk luft i källaren. Har det varit en gammal panna så har den värmt upp väldigt mycket. Sätter man då in t ex bergvärne eller fjärrrvärne utan att på något sätt kompensera så blir det ofta fukt. Ett par element och några ventiler kan funka.
Eftrrsom man ofta har tvättstugan i källaren är det nästan alltid en fördel att ha en avfuktare där men köp en som klarar hela källaren yta på en gång. Prisskillnaden är marginell. Även om du senare måste riva ut saker är det både lättare och trevligare om det är lite torrare när du gör det. Eftersom luftens fuktighet varierar över året så kan det också vara trevligt att få bort lite sommarfukt i framtiden.
Nu kan du lämna källaren ett år (med påslagen avfuktare) och se vad som händer över året.
Har fukten gått ner till rimlig nivå och du inte känner av något så är det bara att se glad ut. Annars är det dags att fundera på vad källaren ska/kan användas till och vad det får kosta.
Det går att torka upp en källare betydligt snabbare än på ett år men då vet man inte om åtgärderna funkar framöver.
Jag har hus nummer sex i familjen som gått från oljeeldning till bergvärne och har ett av två hus som klarat sig från fukt. Två av husen har inte källare utan separat pannrum i markplan. Gissa vilka två det är..
Börja med att skaffa en avvfuktare, de behövs främst kring aug-sep. Vår används året om för att torka tvätt vilket den gör effektivt och snabbt.
Sen är det nog mest avvakta och om det faktiskt finns problem. Golvvärme kan vara problematiskt då det utan isolering riskerar att suga in vatten. Vi har det i badrummet men inte övriga rum i källaren. Billigaste och säkraste lösningen på kalla golv är heltäckningsmatta.
Sen är det nog mest avvakta och om det faktiskt finns problem. Golvvärme kan vara problematiskt då det utan isolering riskerar att suga in vatten. Vi har det i badrummet men inte övriga rum i källaren. Billigaste och säkraste lösningen på kalla golv är heltäckningsmatta.
Vill bara säga STORT TACK för alla svar och inspel. Det här ska nog bli bra tror jag. Så här är tanken just:
* Bort med alla trägolv
* In med Nivell-system och så nytt trägolv i några rum
* In med Nivell-system och så klinker på resten av golven
* Nivell-systemet ska ha fläkt som suger ut fuktig luft
Att göra:
1. Måste klura ut om jag kan bygga Nivell-systemet själv (reglarna, fläkten mm)
2. Måste klura ut om jag kan lägga parkettgolven själv
3. Måste klura ut om jag kan lägga klinkergolven själv
Jag är mest van att snickra, bygga och sånt. Frun målar och spacklar.
* Bort med alla trägolv
* In med Nivell-system och så nytt trägolv i några rum
* In med Nivell-system och så klinker på resten av golven
* Nivell-systemet ska ha fläkt som suger ut fuktig luft
Att göra:
1. Måste klura ut om jag kan bygga Nivell-systemet själv (reglarna, fläkten mm)
2. Måste klura ut om jag kan lägga parkettgolven själv
3. Måste klura ut om jag kan lägga klinkergolven själv
Jag är mest van att snickra, bygga och sånt. Frun målar och spacklar.