Hur gör jag med tröskeln?

Jag ska lägga ett golv i rummet som nu har en plastmatta. Det nya golvet kommer att bli högre än det i angränsande rum.

Jag vet inte hur jag ska lägga golvet vid dörröppningen eftersom jag inte vet hur jag gör med tröskeln.

Kan nån tipsa mig om hur jag ska tänka?
Dörröppning mellan två rum med olika golvnivåer; nytt parkettgolv möter gammal plastmatta där tröskeln saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Har du kollat på nivålister?
Eventuellt i kombination med en tröskel eller tröskelplatta för att täcka hela bredden.

Kommer det att gå att öppna dörren om golvet blir högre?

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Nej. Dörren kommer jag behöva kapa.

De nivålister som jag kollat på är inte höga nog. Golvet jag ska lägga är 16 mm. Sen tillkommer nån foam eller lumppapp eller något sånt antar jag.
Helst vill jag ha nåt i ek för att likna originaltrösklarna.

Som Birgit säger måste du kontrollera att dörren passar med det nya golvet och att det blir ett ventilationsutrymme under dörrbladet.

Enklast att lösa tröskeln är att anpassa höjden efter det nya golvet och lägga en passbit på det lägre golvet som tröskeln står på. Passbiten är ju enklast en bit av det nya golvet. Eller dra in golvet under tröskeln helt enkelt.

Sen kan du sätta en smal list eller kvartsstav på sidan där passbiten syns.

• Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland får man tillverka sin egen tröskel för att det ska fungera, så är det ofta t.ex. med badrumströsklar där badrumsgolvet kan ligga många cm högre än golvet utanför.

Men Kährs har en nivålist, i t.ex. ek, för höjdskillnader upp till 20 mm här: [länk]
Tack för tipset! Den kan kanske funka. Ska se om jag kan hitta den i nån butik så man kan känna och klämma.

Så här har jag gjort med en tröskel till ett badrum. Tröskel sitter högt. Eklist för att dölja passbiten.
Hög tröskel till badrum täckt med eklist, golvet syns med skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
vickan11
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Så här har jag gjort med en tröskel till ett badrum. Tröskel sitter högt. Eklist för att dölja passbiten.
[bild]
Jättesnyggt! Har du gjort den själv?

Tröskeln är en medföljande platt tröskel som jag tillverkade en list till för att fungera med fuktspärr i badrummet. Sen köpte jag lite färdig eklist och dolde nivåskillnaden med.

• Gilla
vickan11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.