1 364 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Hur ska man fylla på köldbärarvätskan? Ändra inställningar på Thermia nu när det blir varmare ute?
Hej!
Vi har köpt en villa från 30-talet,
Vi har en markvärmepump Thermia villa classic 75, i källaren.
Vi har vattenelement, golvvärme och även i källaren finns golvvärme med element.
ibland har den larmat för MS, LP osv vilket försvinner oftast när man startar om pumpen. Ibland återkommit men ej mer än par gånger under detta halvåret, sker oftast när vädret/temperaturen ute ändrar sig från + till - eller motsatsen.
Nu senaste har vi noterat att vätskenivån sjunkit på köldbärarvätskan ( det finns en svart litet vred som lock med 3 bar och pil på … vet ej vad och om detta kan vridas…
och trycket ligger kring 0,6-0,8.
Ibland har den slagit av när trycket stigit ordentligt.
Den står nu på rumbör 17 C, drift auto, kurva 39.
Hur ska jag fylla på denna?
Vilka inställningar ska man ha nu när det blir varmare?
Vi har köpt en villa från 30-talet,
Vi har en markvärmepump Thermia villa classic 75, i källaren.
Vi har vattenelement, golvvärme och även i källaren finns golvvärme med element.
ibland har den larmat för MS, LP osv vilket försvinner oftast när man startar om pumpen. Ibland återkommit men ej mer än par gånger under detta halvåret, sker oftast när vädret/temperaturen ute ändrar sig från + till - eller motsatsen.
Nu senaste har vi noterat att vätskenivån sjunkit på köldbärarvätskan ( det finns en svart litet vred som lock med 3 bar och pil på … vet ej vad och om detta kan vridas…
och trycket ligger kring 0,6-0,8.
Ibland har den slagit av när trycket stigit ordentligt.
Den står nu på rumbör 17 C, drift auto, kurva 39.
Hur ska jag fylla på denna?
Vilka inställningar ska man ha nu när det blir varmare?
Troligtvis är flexslagarna i toppen på pumpen fulla med avlagringar från radiatorerna och igensatta.
Börja med att byta dom.
Börja med att byta dom.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ändrar jag pelletsmatning på matarskruven
Ved, Pellets, Flis -
Hur ska jag fylla detta?
Fyllnadsmassor -
Dra vatten från egen brunn till andra sidan asfalterad väg
Vatten & Avlopp -
Uppfyllande av "glas i byggnad" vid ändrad användning av byggnad
Fönster & Dörrar -
Dubbla grävda brunnar, fylla igen ena, tankar kring andra.
Vatten & Avlopp