Hej
Jag har köpt 90kvm slätspont 28*128 på Ekesiöö brädgård. Jag har det på tork hemma och har spritt ut det på golvet. Vad ska jag tänka på, kan jag sprida ut det så att plankorna ligger två och två ovanpå varandra, eller ska man ha flera för att få tungden av varandra att hålla det rakt. Om det vrider sig, är det ett problem att få det tätt ändå när jag väl skruvar fast det i 60CC bjälklaget. Hur länge ska jag ha det på tork innan jag skruvar fast det för att undvika att stora mellanrum efter att jag skruvat fast det?

Tack

/Per

Du bör lägga virket i travar med ströläkt i mellan. Om brädorna är av fur, bör ströläkten vara av gran. Om du köper en fuktkvotsmätare (finns på alla byggvaruhus) kan du själv bedöma när virket är tillräckligt torrt. 8% fuktkvot är önskvärt.

• Gilla
perra4
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Du bör lägga virket i travar med ströläkt i mellan. Om brädorna är av fur, bör ströläkten vara av gran. Om du köper en fuktkvotsmätare (finns på alla byggvaruhus) kan du själv bedöma när virket är tillräckligt torrt. 8% fuktkvot är önskvärt.
Tack för svaret, jag blir lite nyfiken på varför man måsta blanda furu och ströläkten i gran och inte kan ha samma?

Jag tror det har med tillväxt av mögel att göra, men kan ha fel där. Har jag rätt så har materialvalet på ströläkten ingen betydelse om golvet inte är dyngblött (fuktkvot > 20%).

Hur fuktigt är golvet nu (eller när du köpte det)? Antar att det redan är torkat?

Luftomväxling är väldigt viktigt också och minskar tiden det tar att torka väsentligt. En liten bordsfläkt (utan värme) som kan få stå och blåsa skulle korta tiden väldigt mycket.

• Gilla
perra4
  • Laddar…
Tack för tipset om borsfläkten, det ska jag definitivt göra. Det var redan någorlunda torkat när jag köpte det. Annan fråga: Bjälklaget är cc 100, vet du var tjockleken på furu slätsponten bör vara för att inte svikta (tonårsrum). Jag har köpt 28*20 furu virke, räcker det eller måste jag göra tätare bjälklag eller annan åtgärd?

P perra4 skrev:
varför man måsta blanda furu och ströläkten i gran
Det är för att undvika missfärgning.
P perra4 skrev:
Jag har köpt 28*20 furu virke, räcker det eller måste jag göra tätare bjälklag eller annan åtgärd?
Jag antar att du menar 28x200? Ja, 28 mm är för klent för att ligga ensamt på så stort c/c avstånd. Eftersom du redan köpt virket är den enklaste åtgärden att lägga en 12 mm K-plywoodskiva under brädorna. (Lägg skivorna så att ytfaneret ligger tvärs golvbjälkarna) Det går bra med en 22 mm golvspånskiva också, men då blir det högre. Annars är en gammal tumregel att gå upp till vad som förr kallades 11/2 tums brädor, dvs 36-38 mm tjockt. Vill du hålla ner golvhöjden måste du placera nya golvreglar mellan de gamla.

• Gilla
perra4
  • Laddar…
28*120mm, det var klantigt av mig att välja fel dimension. Det får nog bli reglar mellan de gamla. Jag antar att reglarna ska vara parallella med befintligt bjälklag? Det befintliga bjälklaget är 17cm*5cm. Vad är en bra dimension på de kompletterande parallella golvreglarna? Jag vill ha så mycket isolering som möjligt i bjälklaget för att minska ljudet mellan våningsplanen.

De befintliga reglarna är nog 50x175 mm, vilket motsvarar 2x7 tum, som det säkert stod på ritningen.

Vad som är lämplig dimension på nya bjälkar beror på spännvidden på de befintliga, och om du eventuellt vill kompensera för gamla brister. Mät upp spännvidden (bjälkarnas längd) så skall jag ge dig några alternativ.

• Gilla
perra4
  • Laddar…
Väldigt snällt av dig, stort tack för din hjälp. Dina mått (2*7tum) stämmer bra, men jag har tyvärr inga ritningar kvar då huset är från 1926. Spännvidden är 590cm, och det ligger ett kompletterande regelverk på 3*10cm (kanske 2*4 tum) parallellt med bjälklaget mittemellan, det var det som gjorde att jag trodde att det var 50CC och därför köpte jag 28*120, (jag såg spikarna på det avståndet i råspnten). Gamla golvet (råsponten är 23*110), har satt sig här och var, dock osäker på om det är bjälklaget eller kompletterande regelverket som har gett vika (har inte hunnit riva upp den delen ännu). Bifogar en bild på hur det ser ut idag

• Golvrenovering med synliga bjälkar, råspont och OSB-skivor, dammsugare och kablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det inte finns någon stödjande vägg på våningen under? 5,9 meters spännvidd är oerhört mycket för dina golvbjälkar.

Jo det finns en bärande vägg i våningsplanet under, som är på avståndet 2m resp 3.9m från ytterväggarna, men man ser ingen skillnad på att bjälklaget skulle ligga på den, men den ligger väl rätt på den bärande väggen, själva bjälken är i ett stycke på 5,9m

Det är bra att balken är i ett stycke, men det måste ändå kännas lite svajigt. Då tycker jag att den absolut bästa lösningen är att du lägger in nya 45x170 (C 24) bjälkar mellan de gamla. Lägg en tunn isoleringsremsa under de nya bjälkarna som täcker upp de 5 mm som saknas så minskar risken för stegljudsstörningar något. Så kan du använda ditt inköpta golvvirke. Med c/c 500 mm kommer det att kännas väldigt stumt och bra.

• Gilla
perra4
  • Laddar…
jo det är lite svajigt och har satt sig här och var, när jag grävde i flisisoleringen visade det sig att 3*10 extra regeln bara låg direkt på flisen (se bild). jag var lite sugen på att bara ha 45*100 extra regelar så att jag fick plats med en markskiva under extra regelnsom ska vara bra för ljudisoleringen. vet ej om 45*100 räcker men det är väl en prioritering mellan ljudisolering och stabila golv

• Träreglar ovanpå ett lager av flis, med synliga tecken på ojämnhet och svajighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste absolut prioritera stabilt golv. Det kan annars upplevas väldigt knepigt med varannan bjälke stadig och varannan svajig. Dessutom är det egentligen inget motsatsförhållande mot ljudreduktionen. Stegljudet från de gamla är svårt att åtgärda. Luftljudet fixar du genom att fylla facken till hälften med mineralull.

Vill du göra en riktigt bra lösning när det gäller stegljud, krävs nya bjälkar på något högre höjd av limträ och så återkommer problemet med golvbrädorna. Allt blir några cm högre och dyrare, fast bra.

Ska 45*170 reglarna också ligga på tork innan man fäster dem, om så, cirka hur länge. Om man sätter fast dem för tidigt (ej torra) och skruvar slätsponten i dem, kan det vara ett problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.