Hej,
Har ett stall på gården som jag vill isolera för att kunna använda som boyta. det är viktigt att takhöjden påverkas så lite som möjligt så jag kommer inte kunna regla upp och isolera som "vanligt" (hur nu det är) utan jag måste hitta någon smartare lösning.
det jag hittat på nätet är att man kan lägga Wedi-skivor direkt mot betongen i följande ordning:
1. Fix
2. wediskivor
3. Stegdämpande material
4. Golv
Det jag funderar på om det verkligen är så lätt. Finns det olika typer av betongplattor ex? Jag har inte en aning om min platta är dränerad (om man nu brukar göra det) exempelvis. Sedan har man ju hört att betongmaterial ska "andas" så jag antar att jag inte ska använda någon form av fuktspärr eller liknande under skivorna och fixen men kryper då inte fukten upp i mitt golv? För även om skivorna är vattentäta så ska de ju ligga en centimeter från väggen så det finns ju oavsett en springa ner till betongen där.
Finns det någon som kan ge en enkel steg för steg vad jag ska göra och tänka på?
Bonusfråga. Jag måste också isolera väggarna. Ska jag bygga väggarna innan jag isolerar golvet eller tvärt om? Alternativ 1 blir då: Betong, papp, golvregel, vägg. och alternativ 2 blir Betong, fix, Wedi, golvregel, vägg. Vilket är bäst?