Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Jag bor i en villa på 97 kvadrat, med en källare på 97 kvadrat rakt under. Eftersom planlösningen är ganska sluten och det är en dörr mellan våningsplanen så lär jag behöva en värmepump på varje våning, och koppla dem till samma utedel. Just nu har vi en gammal Panasonic från 2005 som låter högt, värmer dåligt och saknar wifi. Den sitter också rakt ovanför ytterdörren, vilket är en lite udda placering. Det känns som att den bara värmer upp hallen. Då planlösningen består av en lång korridor så känns det ju rimligt att placera den i endera änden. Vilken ände är bäst? Ovanför köksdörren känns ju naturligast eftersom det blir kort dragning till utedelen (jag har tänkt sätta den nya utedelen på samma plats.) Å andra sidan är det långt till sovrummen, och där vill man ju ha varmt. Men sätter jag ovanför sovrumsdörren blir det antagligen kallt i lilla sovrummet eftersom den väl inte blåser bakåt?
I källaren är jag lite i valet och kvalet. Det finns ingen möjlighet att sätta en väggmonterad pump pga takhöjden, så det får bli antingen en golvmonterad luftvärmepump, funderar på denna https://www.polarpumpen.se/luft-luf.../mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-kj25. Problemet är att den kommer att blåsa på tvären mot korridoren om jag monterar enligt bilden, men jag kan inte komma på någon annan placering. Det finns ju också modeller som man kan fälla in i taket, https://mitsubishi-aircon.se/ny-avancerad-takkassett/. Då kan den ju blåsa både längs med korridoren och på tvären, de blåser visst åt fyra håll.
Sen fungerar ventilationen så att det finns ett aktivt utsug inne på toaletterna och luftintag ovanför alla fönster, plus att det är ett otätt sextiotalshus. Är det tokigt om värmepumparna blåser "mot strömmen"?
I källaren är jag lite i valet och kvalet. Det finns ingen möjlighet att sätta en väggmonterad pump pga takhöjden, så det får bli antingen en golvmonterad luftvärmepump, funderar på denna https://www.polarpumpen.se/luft-luf.../mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-kj25. Problemet är att den kommer att blåsa på tvären mot korridoren om jag monterar enligt bilden, men jag kan inte komma på någon annan placering. Det finns ju också modeller som man kan fälla in i taket, https://mitsubishi-aircon.se/ny-avancerad-takkassett/. Då kan den ju blåsa både längs med korridoren och på tvären, de blåser visst åt fyra håll.
Sen fungerar ventilationen så att det finns ett aktivt utsug inne på toaletterna och luftintag ovanför alla fönster, plus att det är ett otätt sextiotalshus. Är det tokigt om värmepumparna blåser "mot strömmen"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
kan ibland bli rätt svårt med avrinning från innerdelen med placering mitt i huset om ni använder luftkonditionering .
Ovanför ytterdörr stör den minst och ser ut som dörröppning till vardagsrum är rakt fram och där vill man oftast ha det varmast och köket är på vägen dit så borde droppa in en del värme där också.
En innerdel vid sovrum kan störa en hel del om den går på relativt hög fläkthastighet för bra spridning.
Men ta dit tilltänkt återförsäljare som på plats kan se alla förutsättningar så bör du få bäst svar och ett pris utan överraskningar när han/hon sett allt.
Ovanför ytterdörr stör den minst och ser ut som dörröppning till vardagsrum är rakt fram och där vill man oftast ha det varmast och köket är på vägen dit så borde droppa in en del värme där också.
En innerdel vid sovrum kan störa en hel del om den går på relativt hög fläkthastighet för bra spridning.
Men ta dit tilltänkt återförsäljare som på plats kan se alla förutsättningar så bör du få bäst svar och ett pris utan överraskningar när han/hon sett allt.
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Tack för det snabba svaret! Jo, jag förstår hur du tänker, men jag tycker inte alls att det blir varmt i vardagsrummet, fast den blåser med full orkanstyrka. Den kanske bara är gammal och dålig? Köket blir inte heller särskilt varmt men vi funderar på att öppna upp dit hursomhelst.
Jag tänkte också att det kan bullra en del vid sovrummet men nyare värmepumpar är väl ganska tysta?
Så det är återförsäljaren som kan titta och ge råd? Det är ju lite synd, skulle helst köpa där det är billigast och sen välja billigast montör, men är det så spelreglerna ser ut så är det.
Jag tänkte också att det kan bullra en del vid sovrummet men nyare värmepumpar är väl ganska tysta?
Så det är återförsäljaren som kan titta och ge råd? Det är ju lite synd, skulle helst köpa där det är billigast och sen välja billigast montör, men är det så spelreglerna ser ut så är det.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Kör du på hög fläkthastighet med innerdelen ovanför ytterdörren så måste det vara något galet om inte det blir varmt i vardagsrummet rakt framför !
Tysta är dom bara på låg fläkthastighet men det innebär sämre spridning och därmed sämre besparing.
Du får väl ta hem den billigaste montören och kika på plats så han/hon kan ge tips och förslag på modell och placering inkl pris.
Inte alltid billigast blir bäst i längden då jag förmodar att den/dom ska sitta där åtskilliga år.
Men har man satt en max budget får man självklart hålla sig till den.
Spelreglerna sätter du själv
Tysta är dom bara på låg fläkthastighet men det innebär sämre spridning och därmed sämre besparing.
Du får väl ta hem den billigaste montören och kika på plats så han/hon kan ge tips och förslag på modell och placering inkl pris.
Inte alltid billigast blir bäst i längden då jag förmodar att den/dom ska sitta där åtskilliga år.
Men har man satt en max budget får man självklart hålla sig till den.
Spelreglerna sätter du själv
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Litet kök med självdrag: placera spis i relation till f-don?
Ventilation -
Uterum & garage som ytterväggar – hur placera bra tilluft?
Ventilation -
Placera friskluftsventilen lågt om frånluft i tak?
Ventilation -
Bygga om friggebod från -97 till bastu placerad vid kommungräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Var ska LLVP-innerdelen placeras? (Med bilder)
Värmepumpar