345 läst · 11 svar
345 läst
11 svar
Hur ska jag optimera värmesystemet i mindre hyreshus?
Har ett 4-lägenhets hyreshus på totalt 300m3 (samt källare på 150 m3 som håller lägre temp än lägenheterna)
Uppvärmningen i dagsläget är en Eco-air luftvatten 9kW samt IVT Greenline HE14 jordvärmepump m. 850m kollektorslang.
Luftvattenpumpen och jordvärmen kör parallellt ner till -10 grader, och under -10 grader går enbart jordvärmepumpen.
Jag kan spetsa m. elpatron alt. pellets i dagsläget.
Vid -10 grader förbrukar fastigheten ca 200 kWh/ dygn om jag kör med elpatron-spets.
Då är ALL el inräknat; värme, motorvärmare, hushållsel, varmvatten osv.
Vid -15 kräver fastigheten en framledning på 53 grader.
Jag planerar att byta ut någon av pumparna, men önskar lite tips på vilken av de jag ska fokusera på att byta ut först?
Jag undrar även om det är hög förbrukning av el på denna fastighet?
Vattenburen värme, radiatorer av flänstyp i större delen av fastigheten.
Det finns tyvärr inte mer plats på tomten för mer kollektorslang, men det bör gå att borra.
Fastigheten finns i Västernorrlands inland.
Uppvärmningen i dagsläget är en Eco-air luftvatten 9kW samt IVT Greenline HE14 jordvärmepump m. 850m kollektorslang.
Luftvattenpumpen och jordvärmen kör parallellt ner till -10 grader, och under -10 grader går enbart jordvärmepumpen.
Jag kan spetsa m. elpatron alt. pellets i dagsläget.
Vid -10 grader förbrukar fastigheten ca 200 kWh/ dygn om jag kör med elpatron-spets.
Då är ALL el inräknat; värme, motorvärmare, hushållsel, varmvatten osv.
Vid -15 kräver fastigheten en framledning på 53 grader.
Jag planerar att byta ut någon av pumparna, men önskar lite tips på vilken av de jag ska fokusera på att byta ut först?
Jag undrar även om det är hög förbrukning av el på denna fastighet?
Vattenburen värme, radiatorer av flänstyp i större delen av fastigheten.
Det finns tyvärr inte mer plats på tomten för mer kollektorslang, men det bör gå att borra.
Fastigheten finns i Västernorrlands inland.
Eftersom det är Norrland bör man satsa på att ersätta luftvattenvärmepumpen i första hand. Gamla LVVP klarar kanske inte lägre än -10 °C ute och i Norrland är bergvärme mer lönsamt än luftvatten. Satsa egentligen helst på EN ny och kraftig bergvärmepump.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Att slänga ut LVP eller byta BVP är bara kapitalförstöring om de fungerar bra. Komplettera i stället din HE14 med ett borrhål på runt 250 meter eller mer (ca 40-60 tkr ex moms beroende på kontakter). Med ett bra hål borde HE14 klara sig utan spets ner till åtminstone -10.C CurreOrrell skrev:
Om huset värms bra med en framledning på 53 grader vid -15 tyder det på bra isolering och väl fungrande radiatorer. Vi bor i en kåk från tidigt 70-tal på 250 kvm med en IVT E11 och behöver 53 grader redan vid minus 7-8 grader.
Redigerat:
Absolut; LVP och VP jobbar parallellt mot en gemensam CTC Eco-el panna som sköter shuntning ut mot radiatordystemet.C cpalm skrev:
Om gångtiden för LVP är över 30 minuter så triggar ett timerrelä ”tvångsstart” av JVP vilket gör att båda pumparna körs samtidigt.
Inte helt optimalt kanske, men det funkar.
Jag var mer inne på vad som motiverar de dubbla pumparna, om nu JVP har kapaciteten att ensam försörja fastigheten när det är som kallast? Eller missuppfattar jag nåt?C CurreOrrell skrev:
Är det att slingan inte har kapaciteten över tid? Och s.a.s är underdimensionerad i relation till vad pumpen kan leverera? I så fall tänker jag att ett alternativ är att komplettera med mer slinga eller ett borrhål?

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
@CurreOrrell: Förresten, jag glömde fråga hur djupt ligger jordslingan?
Boilerplate4U skrev:
Att slänga ut LVP eller byta BVP är bara kapitalförstöring om de fungerar bra. Komplettera i stället din HE14 med ett borrhål på runt 250 meter eller mer (ca 40-60 tkr ex moms beroende på kontakter). Med ett bra hål borde HE14 klara sig utan spets ner till åtminstone -10.
Om huset värms bra med en framledning på 53 grader vid -15 tyder det på bra isolering och väl fungrande radiatorer. Vi bor i en kåk från tidigt 70-tal på 250 kvm med en IVT E11 och behöver 53 grader redan vid minus 7-8 grader.
Du är på rätt spår, något kort slinga m.t.p. att det är sandjord som den är nedgrävd i.C cpalm skrev:Jag var mer inne på vad som motiverar de dubbla pumparna, om nu JVP har kapaciteten att ensam försörja fastigheten när det är som kallast? Eller missuppfattar jag nåt?
Är det att slingan inte har kapaciteten över tid? Och s.a.s är underdimensionerad i relation till vad pumpen kan leverera? I så fall tänker jag att ett alternativ är att komplettera med mer slinga eller ett borrhål?
Finns det nåt hinder för att lägga ner mer slinga eller borra?C CurreOrrell skrev:
Det kostar ju förvisso en rejäl peng, men har ändå svårt att se att det skulle vara ett mer ekonomiskt alternativ att komplettera med en LVVP?
Mer slinga är ej möjligt. Borra bör funka.C cpalm skrev:
Jag har i dagsläget lösningen med både LVP + BVP, så om jag sammanfattar alla tidigare förslag (från alla, inkl. dig) så lutar det åt att planera för borrhål i första hand, och en nyare (effektivare) BVP när befintliga ger upp.
Skall inte säga att det var ett konkret förslag, försökte mest förstå förutsättningarna som lett fram till nuvarande lösning. Men det låter ju rimligt att gå den vägen.C CurreOrrell skrev:
Sen skall man nog inte haka upp sig så mycket på BVP:ns verkningsgrad, netto lönar det sig aldrig att uppgradera en äldre fungerande pump, så stora skillnader är det inte.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör jag eventuellt välja en mindre bergvärmepump?
Värmepumpar -
Gjuta mindre platta med lättklinkerkulor
Grund & Markarbeten -
Tibber - mer eller mindre omöjligt få svar
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Källarrenovering - Går det att gräva ut mer/mindre i vissa rum
Grund & Markarbeten -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt