Hej
Har en ”gäststuga” på min terrass som har 2,5 väggar av glas. Det är kassetter som sitter i tre och fyra skjutdörrar och ett större fönster. Kassetterna har 4x4 mm glas. Nu, efter 13 år är ett flertal kassetter inte längre täta vilket leder till att jag får kondens i kassetten vilket är som ett sår i ögat.
Jag har två frågor om detta:
1. Går det att laga kassetterna på ett ekonomiskt försvarbart sätt dvs på plats (då jag bor högt med liten hiss måste jag använda en stor kranbil för att få ner glasen till marken)?
2. Någon som prövat att öka luftflödet, t.ex. genom att borra upp förseglingen eller liknande för att förhindra kondensbildning? Ja jag vet att isoleringsförmågan försvinner men det estetiska problemet är större än den förlorade isoleringen.
På bilden ser man fönstret somt en dörr.
Har en ”gäststuga” på min terrass som har 2,5 väggar av glas. Det är kassetter som sitter i tre och fyra skjutdörrar och ett större fönster. Kassetterna har 4x4 mm glas. Nu, efter 13 år är ett flertal kassetter inte längre täta vilket leder till att jag får kondens i kassetten vilket är som ett sår i ögat.
Jag har två frågor om detta:
1. Går det att laga kassetterna på ett ekonomiskt försvarbart sätt dvs på plats (då jag bor högt med liten hiss måste jag använda en stor kranbil för att få ner glasen till marken)?
2. Någon som prövat att öka luftflödet, t.ex. genom att borra upp förseglingen eller liknande för att förhindra kondensbildning? Ja jag vet att isoleringsförmågan försvinner men det estetiska problemet är större än den förlorade isoleringen.
På bilden ser man fönstret somt en dörr.
Det finns inget bra sätt att laga glaskasseterna på.
Har det gå så långt som det ser ut på bilden att det blivit vitt på glasen så kommer du aldrig få bort det.
Hur stora glas har du om det inte är möjligt att bära upp dom?
Man kan borra upp listen som sitter mellan glasen och fylla dom med någon gas. Man kan ju förstås låta borrhålet vara öppet och hoppas att det vädrar ur fukten. Men dina kassetter är redan otäta så tror inte det påverkar så mycket. Tänker du borra så måste du ta ut kassetten och borra från kanten med en borr som inte tar i glasen.
Har det gå så långt som det ser ut på bilden att det blivit vitt på glasen så kommer du aldrig få bort det.
Hur stora glas har du om det inte är möjligt att bära upp dom?
Man kan borra upp listen som sitter mellan glasen och fylla dom med någon gas. Man kan ju förstås låta borrhålet vara öppet och hoppas att det vädrar ur fukten. Men dina kassetter är redan otäta så tror inte det påverkar så mycket. Tänker du borra så måste du ta ut kassetten och borra från kanten med en borr som inte tar i glasen.
Även om du skulle lyckas "vädra ur" dem så kommer ju de vita beläggningarna vara kvar.
Enda alternativet vore väl att öppna upp dem helt så att du kan rengöra dem, men jag känner inte till något sätt att montera ihop glaskassetter efteråt, så det blir ju en klen tröst att slänga rena glasskivor...
Enda alternativet vore väl att öppna upp dem helt så att du kan rengöra dem, men jag känner inte till något sätt att montera ihop glaskassetter efteråt, så det blir ju en klen tröst att slänga rena glasskivor...
Jag är inne på att separera glasen och vara ha ett glas. Som jag sa i frågan är inte isolering mitt huvud behov för denna byggnad.Dowser4711 skrev:
Kan ju bygga växthus av den glasskivan som jag eventuellt skulle få över om jag separerade kassetten 😀Dowser4711 skrev:
Det finns utmärkta sätt att montera ihop glas till isolerglas. Någon har ju gjort det.Dowser4711 skrev:
Det vita får man inte bort utan att polera länge.
Om dom är för stora för att bära upp så tror jag du får problem att hantera dom och skära isär dom utan att dom går sönder om du inte är van att hantera glasS Saloma skrev:
Jag ser det som en vinst om båda glasen är hela efter mina försök och går ett sönder så ja shit happends och jag vill ha klar utsikt före isoleringen.N Niq skrev:
Ja man kan köpa lösa lister färdigt med butyl på och sedan lim som man fogar runt om med. Det finns också mjuka band man kan använda om man har en kassett med runda hörn.Dowser4711 skrev:
Var försiktig om det är stora glas. Det blir lätt farligt när man försöker dela på stora glas.S Saloma skrev:
Om där nu inte är härdat glas då borde dom hålla bra och det blir inte så farligt.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Idéer på hur man ska lösa vatten/avlopp under diskbänk
Vatten & Avlopp -
Ingen värme till 2 element, vattenmantlad kökspanna. Vad är problemet?
Värme allmänt -
Hur ska ja lösa problemet med vattenlåset
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lösa frostfritt vatten?
Grund & Markarbeten -
Takskjutport i friggebod, lösa vattenavrinning.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus