Byggahus.se

Hur ska jag lägga trallbrädorna?

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi har funderat fram och tillbaka kring hur vi ska lägga trallbrädorna. Kanske kan någon här komma med tips!
    Initial plan var att lägga dem rätt ut mot sjön. Detta medför dock en väldigt massa spill.
    Trallbrädorna är 5,40 m och altanen är ca 8 m bred o ca 4 m där den är som djupast.

Hur hade ni lagt trallbrädorna, vill undvika skarv i den mån det går.

2. B
    Medlem Nivå 5
    Som reglarna ligger hade jag valt att lägga dem ut mot sjön. Om man lägger på andra hållet ser det ut att bli trixigt att skruva. Svårt att få raka skruvrader iaf... Och det ser inte ut att vara cc60 mellan alla kottlingar(?) så det kanske blir svajigt golv då också.

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Reglarna ligger ju på den ledd de ligger. Jag hade tveklöst lagt i fallande längd.

4. G
    Medlem Nivå 1
    Absolut, vill ha dem ut mot sjön, men undrar hur jag ska lägga för att minska spillet, kanske lägga två längsgående brädor i mitten och dela upp ytan?

5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Om du ska ha så lite spill som möjligt så lägger du med fallande längd.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret!
    Du menar jag ska lägga som jag lägger ett vanligt golv? Blev osäker på om det inte blir för mycket skarvar, får sova på saken helt enkelt:)

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Ta med en rasp och fila till sågsnitten så de blir lite rundade så man inte slår i tårna bara.