Byggahus.se

Hur ska jag lägga golvet???

1. M
    Medlem · 29 inlägg

Muki

Medlem
    Hello...Som ni ser på planlösningen så har jag tänkt att lägga den enl. pilarna. Det finns ingen dörr mellan hallen o v. rummet o heller inte mellan köket o v-rumet. Har tänkt att ha samma golv genom hela lgh (Förutom i halva köket där jag ska lägga in klinkers.
    Frågan är kommer jag kunna göra de utan att använda trösklar? Golvet är en eklaminat från Silvan.  Lgh är en tvåa på ca 80 kvm. Jag vet att man bör ha trösklar pga expansionen men kan de gå ändå???

2. W
    Medlem · 30 inlägg

Wilhelm_Inredaren

Medlem

Re: Hur ska jag lägga golvet???

Trä är ett levande mtrl som rör sig en hel del men laminat rör sig inte alls mycket på samma sätt då du inte har ett lamellskikt av slipbart trä som lamellparketten (14mm's golv) eller rena furu/gran golv förr den delen (>22mm).

Rekommenderar ändå att du lägger en rörelsefog, dilationsfog, mellan hall - vardagsrum och mellan kök - vardagsrum, alltså tre olika "rutor".

Wilhelm

3. M
    Medlem · 185 inlägg

mikkat

Medlem

Re: Hur ska jag lägga golvet???

Har för mig jag läste på ett laminat golv att maximal sammanhängande längd var 10m.
    Men jag hade oxå valt att lägga med rörelsefog mellan rummen, den behöver ju inte vara så bred, och kan täckas med en smal Alu-list eller motsv.

/M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.