Hur ska jag kunna få ihop en tornbyggnad och ett större ihopbyggt garage med 4 meter takhöjd?

18k läst  104 svar

1. S
    Medlem Nivå 4
    Förtydligade: Det första "förådet" är tvättstugan...

Jag tycker helt klart du har en poäng och det är något jag funderat en del på....vi har väl iof resonerat lite som att nu när barnen är små så kanske de vill bada och då får de vara i stora badrummet (som därför inte ligger "längst bort"... vi skissade lite på "dubbla dörrar" till det, men det kändes som det inte blev än bättre lösning.
    Slutligen så blev det väl lite såhär när vi stod mellan två val; att ha barnrum i garagedelen och master bedrom i andra delen, men då tyckte vi att det var bättre att ha barnrummen nära "övre hallen" som då kan bli lek/uppehållsrum för framförallt barn/familj.

Då kändes det enda(?) alternativet som att ha två barnrum+stortbadrum i huvudelen och flytta upp ett barnrum och ha en liten toalett i garagedelen (men då blev det ännu mer korridor då det blev två separata rum+tvättstuga)...

Tilläggas kan att två barn är tvillingar och små och vi vill gärna att de har rum nära varandra och det äldre är nästan vuxen och vill nog helst bo så långt bort från både vuxna och småbarn så nu hamnar hennes rum lite för sig själv i mitten...

Så, ja, håller till viss del med, men har inte riktigt hittat en bättre lösning.... tar tacksamt emot förslag!

2. M
    Medlem Nivå 1
    Jag tror de flesta föredrar en rak trappa i ett tvåplanshus, det är säkert en smaksak. Jag har bott i ett hus med spiraltrappa och tyckte inte det var en höjdare. Stegen närmast mitten är smala och det är problematiskt att bära skrymmande saker upp för trappan. Iofs är det senare nog inte ett problem i ditt fall eftersom trappan är så stor.
    Du får ut och testa trappor helt enkelt :)
    Du har rätt i att en spiraltrappa sparar plats i jämförelse med en vanlig trappa i teorin, det jag reagerade på är mest att tornet är stort och därför blir det en stor yta som upptas av trappan.
    Med de fönster och utseende som du valt till tornet så hade jag flyttat trappan och använt tornets utrymme som burspråk. Du kan ju få en fin utsikt med fönster i nästan tre riktningar.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för konstruktiva och bra förslag! Jag har skall fundera lite på dem men kan inte låta bli att kommentera;

Tycker om planlösingen på det första som ger ett bättre sovrum som inte blir så smalt och har bra med väggutrymme. Funderar på ifall man inte vill ha sängen "mot fönstret" dock vilket inte går med lösningen. Sedan hade vi en ide om att kunna ta in småbarnen i badrummet, vilket nu hamnar lite långt bort, men det kanske är både övergående och en mindre sak...

Gillar inte riktigt det senare där man går genom garderoben för att komma till sovrummet, men det är en smaksak antar jag...

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Om du har tvättstuga på övervåningen måste du ha plats för det på bottenvåningen också! Tillgänglighetskraven du vet...

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Bygg med tjocka väggar och djupa fönsterbrädor! Fönstren sätter man ju precis som man vill :)

6. P
    Medlem · Nivå 10
    Tvättstugan skall helst ligga bredvid köket och nära de rum där du befinner dig ofta, detta för att lätt komma ihåg att fylla och tömma maskinen. Nä vi byggde om så att det bara är två meter från spis till tvättmaskin så fick vi en bättre fungerande lösning. I vårt fall så här vi dessutom det stora skafferiet tillgängligt från tvättstugan, precis som förr i tiden. Vi gillar den lösningen (walk-in-skafferi helt enkelt).

Grannen har ett tvättnedkast, det är mycket praktiskt. Dock förutsätter detta att barnen inte lämnar kläderna på golvet på sina rum som sker i mitt hus, trots att de har egna tvättkorgar på rummen.

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Om man ska gå in på detaljer när det gäller tvättstugorna så är det bra med bänkyta direkt bredvid en tvättpelare så att man kan lägga i från sig blöt tvätt som inte ska till torktumlaren och ha någonstans att tömma torktumlaren, alltså inte ha en direkt bredvid. Mest praktiskt är nog att ha tvätt och tork bredvid varandra och upphöjda ca 30 cm med bänk ovanpå.

Så vitt jag kan se står det TP och är en ho precis bredvid garaget också.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 4
    Ah, bra tanke, jo tvätthon där ska nog flyttas. Sedan får jag fundera på ifall jag vill ha kvar min pelare, där en maskin hamnar på "bra höjd" och en "riktigt dålig" eller sätta bägge under bänken och få två på "halvdålig" höjd, men mer utrymmepå bänken.... iaf enligt min åsikt! ;)

Precis, tanken just nu är att ha detta förberett för att uppfylla kraven, kanske vill man ha en extra maskin där ifall man har riktigt skitiga arbetskläder etc. också.

9. B
    Medlem · Nivå 15
    Ja, livet består av kompromisser ;)

10. D
    Medlem · Nivå 15
    Tvättpelare är väl inte godkänd ur tillgänglighets synpunkt.

11. B
    Medlem · Nivå 15
    Där det var uppe tidigare så gällde det ett mycket litet badrum men här i ett stort hus går det ju bra att flytta ner tvättpelaren till golvnivå (ta bort ett skåp, bänk etc.) om det skulle bli nödvändigt.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 17
    Vi har våra maskiner på bra höjd med lådor under för förvaring av diverse attiraljer. Finns färdiga bänkar för detta. Det blir förståss ingen arbetsbänk, men det behöver man ju inte i en tvättstuga, vi har hyllor och korgar över för mer förvaring.

13. D
    Medlem · Nivå 15
    Jo man kan ju ha tvättpelare ändå. Men det kan inte vara det på ritningen eller vid slutbesiktning. I alla fall inte om det inte finns annan torkmöjlighet.

14. B
    Nybyggare · Nivå 4
    Är det ett krav? Jag har ett bygglov på ett hus med tvättpelare och ingen annan inritad eller fast torkmöjlighet - och det var inte uppe som ett problem vid tekniskt samråd.

15. E
    Medlem · Nivå 5
    De brukar godkänna tvättpelare eftersom det är lätt att byta en pelare mot kombimaskin vid behov, men jag har också varit med om att de vid nyproduktion av lägenheter satte in kombimaskiner från början där det inte fick plats tvättmaskin och torktumlare jämte varann. Köpare som ville ha tvättpelare fick byta efter de flyttat in. Det verkar inte finnas en solklar regel för detta.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: