Hej,
har renoverat mitt badrum och ska byta ut min termostat till min vattenburna golvvärme.
När huset byggdes 1993 så installerade man Wirsbo golvvärme som verkar ha blivit uppköpt av Uponor. Har fått reda på av Uponor att det är denna termostat jag ska ha. Men mitt problem är att jag inte vet hur jag ska koppla den nya termostaten. Kan någon kunnig guida mig rätt i djungeln?
Detta är min gamla. Det finns trådar på alla utom 1:an.
bild (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är min nya:
bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam för noggran hjälp! :D

Blir lite konfunderad när det på den nya termostaten står L och N vilket alltid används i samband med 230 V, den gamla är ju uppenbarligen max för 24 V.
Men det kan ju vara så att den klarar allt från 24 till 230.
Men iaf, så här borde du koppla: gammal/ny, 5/3, 3/2, 2/1, 4/4

• Gilla
Kobbba
  • Laddar…
tackar.. jag provar.. smäller det så smäller det.. :confused:

EDIT: Kan meddela att det funkar! Tack så jättemycket för snabb och kompetent svar!

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Men iaf, så här borde du koppla: gammal/ny, 5/3, 3/2, 2/1, 4/4
Hej, har försökt att maxa golvvärmen men det ger inga utslag alls. Har testat att byta ut fyrorna i min nya utan resultat och har kopplat som du sa. Det funkar dock inte. Du har inget annat smart tips för mig att testa?

Kopplar jag in den gamla funkar det bra igen.

Vad menar du med inga utslag? Fick du den att "fungera" först, men inte sen? Får du ingen värme alls?
Om det är regleringen som inte verkar fungera kan du prova att koppla bort 3 och 4 på den nya termostaten.
3 är till för nattsänkning, vilket sker om en fas kopplas in.
4 är neutral, som om den ansluts ger en snävare (snabbare) reglering.

Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du med inga utslag? Fick du den att "fungera" först, men inte sen? Får du ingen värme alls?
Om det är regleringen som inte verkar fungera kan du prova att koppla bort 3 och 4 på den nya termostaten.
3 är till för nattsänkning, vilket sker om en fas kopplas in.
4 är neutral, som om den ansluts ger en snävare (snabbare) reglering.
Sorry för dålig formulering. Jag får ingen värme alls.
Jag provar att koppla bort 3:an och 4:an och återkommer.
Tack för hjälpen.

Om du kopplar ihop 1:an med 2:an ska ventilen förhoppningsvis öppna och släppa på värme. Gör den inte det är så är felet någon annanstans. T.ex. finns det spänning fram?

snaggletooth skrev:
Om du kopplar ihop 1:an med 2:an ska ventilen förhoppningsvis öppna och släppa på värme. Gör den inte det är så är felet någon annanstans. T.ex. finns det spänning fram?
Jag visste inte om jag skulle koppla ihop dem helt utan att koppla in termostaten eller inte, så jag testade att montera tillbaka min gamla.
Det fungerar inte heller längre. Det funkade innan jag bytte till den nya.
Eftersom jag är helt novis vet jag inte om min testmejsel ska ge utslag om det är 24V, så jag vet inte om det är spänning.

Fråga: Ska jag koppla 1 & 2 enligt min nya termostat och genom att helt enkelt koppla ihop dem utanför termostaten?

Eller ska jag ta hit en elektriker? (Men då lär jag mig ju inget heller) :)

Ja, lägger du ihop 1&2 (enligt nya termostaten) simulerar du att termostaten kallar på mer värme.
Risken finns ju att du har bränt en säkring när du har kopplat.
Hur ser matningen av 24V ut?
Kan vara alltifrån en vanlig svart "väggvårta" i ett uttag till att det sitter en trafo i elcentralen, ibland sitter det små finsäkringar/glasrörssäkringar i dom.

snaggletooth skrev:
Ja, lägger du ihop 1&2 (enligt nya termostaten) simulerar du att termostaten kallar på mer värme.
Risken finns ju att du har bränt en säkring när du har kopplat.
Hur ser matningen av 24V ut?
Kan vara alltifrån en vanlig svart "väggvårta" i ett uttag till att det sitter en trafo i elcentralen, ibland sitter det små finsäkringar/glasrörssäkringar i dom.
Matningen av 24V ser bra ut. Jag lånade en spänningsprovare och såg att jag har 24V när jag provar den gamla. Och ser att motståndet ändras i och med att jag ändrar på reglaget.
Dock när jag monterar den nya och kopplar in enligt anvisning ovan samt testar att lägga gamla tvåan på nya samt gamla 3:an på 1:an så är det bara motstånd hela tiden. Jag får aldrig någon spänning.

Har jag fått fel termostat?

Är du säker på att du inte har missat någon tråd? Jag är inte riktigt med på hur du mäter men du måste få en sluten krets för att det ska fungera, så att spänningen når fram till ställdonet.

Sluter termostaten mellan 1&2 så ska det fungera, såvida det inte är avbrott någon annanstans.

jimand skrev:
Matningen av 24V ser bra ut. Jag lånade en spänningsprovare och såg att jag har 24V när jag provar den gamla.
När du mäter att du har 24 V så antar jag att du mäter mellan 1 och 4 (eller den ledare som ska vara kopplad till 4)?
Får du samtidigt 24 V mellan 2 och 4? Det ska du få när termostaten sluter.
Har du instrumentet inställt på AC eller DC?

jimand skrev:
Och ser att motståndet ändras i och med att jag ändrar på reglaget.
Exakt vad/hur mäter du när du mäter "motstånd"?

jimand skrev:
Dock när jag monterar den nya och kopplar in enligt anvisning ovan samt testar att lägga gamla tvåan på nya samt gamla 3:an på 1:an så är det bara motstånd hela tiden. Jag får aldrig någon spänning.
Gamla 2 till vad?
Gamla 3 ska till 2!

jimand skrev:
Har jag fått fel termostat?
Kanske :(

Du behöver kanske ta detta steg för steg för att förstå hur det fungerar. Hur är förresten nattsänkningen kopplad, finns det ett tidur någonstans?

• Gilla
WEmilw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.