Vi har en gammal (eller två men ena funkar som den bör) strömbrytare i gillestugan som jag vill koppla om, om det går. Den ena knappen tänder uppåt medan den andra tänder sin lampa nedåt. Hur byter jag så att det blir enhetligt på strömbrytaren?

De högra sidan på bilden (med tre kablar) är uppåt när den sitter på väggen.

Tacksam för alla svar.

• En hand håller en strömbrytare med flera färgade kablar anslutna. Bakom syns en andra strömbrytare som även den är kopplad med kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita dubbla strömbrytare med påklistrade etiketter. Den vänstra brytaren har texten "PÅ AV" medan den högra brytaren har texten "PÅ PÅ".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte. Den vänstra vippan ser ut att vara trappkopplad. Finns det en strömbryytare till som styr "sidor"? Men den står ju rätt just nu.

Du kan ändå koppla om den högra vippan om du vill. Man ser ingen märkning från baksidan av strömbrytaren, den kan finnas på framsidan. Jag gissar ändå att grön ledare ska flyttas till den plint som just nu är ledig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det går inte. Den vänstra vippan ser ut att vara trappkopplad. Finns det en strömbryytare till som styr "sidor"? Men den står ju rätt just nu.

Du kan ändå koppla om den högra vippan om du vill. Man ser ingen märkning från baksidan av strömbrytaren, den kan finnas på framsidan. Jag gissar ändå att grön ledare ska flyttas till den plint som just nu är ledig.
Finns inga symboler alls på framsidan tyvärr. Men jag ska testa byta som du sa. Jag tror att den vänstra styr en annan lampa och precis som du säger så kan den tändas och släckas från bägge håll. Den har dock ingen armatur inkopplad just nu.

Tack för hjälpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.