Hej!
Behöver er hjälp!

Har köpt ett hus från -79 där avloppet i tvättstugan ser ut som på bilden. Den gamla plastmattan var helt släppt så jag tog bort en del. Nu har jag inte riktigt tid att göra det på rätt sätt med att bila bort, byta brunn osv då det drar med sig rätt mycket annat.

Till avloppet töms en vask och tvättmaskinen och "inget" vatten kommer från mattan och ner om man säger så. Att mattan har släppt beror antagligen på att brunnen svämmat över +att fallet är "för kraftigt" in vid brunnen. Att den har svämmat över beror på att den sitter inklämd under ett väggfast skåp och därmed varit svår att rengöra/rensa

Vad är bäst att göra temporärt?

1. Skrapa så rent man kan och sedan kladda på "rollat tätskikt"

2. Bara ha koll på att det inte svämmar (strypa tillflödet lite) så att det kan torka upp? ( kan dock inte känna att betongen är porös/blöt men det kanske man aldrig kan?)

3. Torka upp. (Hur?)

(4. Tänk om det måste fixas nu...)

Innan jag tog bort mattan såg det ut som om den egentligen aldrig hade varit nervikt i brunnen och jag ser ingen plats för klämring, kan det ha varit annat tätskikt under, typ rollat?
Svåra frågor kanske men tacksam för hjälp!

/Sulan

• 1383494495421.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej det är nog lika bra att tänka om så snart som möjligt,det skvätter väl en del när tvättmaskinen tömmer har det inte varit någon klämmring så har vattnet trängt upp i mellan mattan och brunnen.Se till så vattnet hamnar i brunnen så går det väl ett litet tag men det är risk för en större vatten skada som försäkringen inte täcker efter som tätskiktet är sönder. Är det en platta på mark kan fukten även komma uderifrån

Ett första steg vore väl att ta reda på om fukt tränger upp underifrån innan man går vidare.
Om det inte gör det så kanske man skulle kunna skära bort en större kvadratisk bit av mattan, lägga på en ny bit matta och sätta fast den med en ny klämmring?

Hej!
Tack för svaren.
Inget vatten kommer underifrån (platta på mark).

Jag har kladdat på tätskikt (5 lager) och det får duga ett tag.

Mvh
Sulan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.