Byggahus.se

Hur ska jag göra ren/iordning min trall?

462 läst  2 svar

1. Andreas266
    Medlem Nivå 4
    Jag är nybliven husägare som har lite funderingar kring hur jag ska rengöra min trall. Jag har inte en aning om hur tidigare ägare har gjort men ser man på resten av huset har hon inte lagt ner mycket energi på det.

Nu har vi fått låna en högtryckstvätt tillsammans med tillhörande terrassborste. Vi har bara spolat av delar av trallen och funderar på hur vi ska gå vidare. Hittills har vi skrubbat med lite gulsåpa och sen gått på med högtryckstvätten. Det är stora nyansskillnader. Ska vi köpa trallrengöring och börja om? Skrapa? Slipa? Ska vi olja in det efteråt? Med vad isf? Tidigare var det inte så stora nyansskillnader utan det var bara rejält skitigt överallt.
    Trallen på baksidan är som synes mycket nyare än den på framsidan.

Bild 1. Framsidan. Hela delen är tvättad på samma sätt men det är klar nyansskillnad.

Bild 2. Framsidan. Ändträ.

Bild 3. Framsidan. Närbild på den mörkare delen.

Bild 4. Halva baksidan tvättad.

Bild 5. Baksidan. Närbild på tvättad baksida.

Bild 6. Staket baksidan.

Redigerat 8 aug 17:06
  2. M
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Har nyss rengjort min trall och blev nöjd med resultatet. Rengöringen samt efterbehandling bygger på såpa. Observera att det inte ska vara Grumme som är tallbaserad och inte tillräckligt fet. Det ska vara en linoljebaserad såpa. Själva rengöringen skedde med en levang på skaft som jag köpte på jula. Se här för tillvägagångssätt:

• Laddar…
  3. Happy75smile
    Medlem Nivå 6
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka