Byggahus.se

Hur ska jag göra med betongtaket i källaren?

1. Spraeklan
    Renoverare · Dalarna · 25 inlägg

Spraeklan

Renoverare
    Har ett jätte huvudbry om hur jag ska göra med källartaket.
    Taket är gjutet i betong och formen klädde dem med gamla tidningspapper. Vilket resulterade i att hela taket är fullt i papper som sitter fast ömsom lossnar. Taket är idag övermålat vitt och det ser inte alls bra ut.

Armeringen består av järnvägsräls med cc 120. Dessa är synliga i dagen för att betongen inte runnit under dem.
    Hela taket bågnar ner ca 30mm på mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2666.JPG

IMG_2667.JPG

Undersidan av järnvägsräls.

Antingen så kör jag med stålborste på vinkelslipen över hela taket (35kvm) för att ta bort allt löst papper. Pytsar i bruk i hålrummen under rälsen och bredspacklar hela taket innan målning.

Den lösningen tycker jag verkar vettigast fast kommer bli enormt tidskrävande.

Alternativet är att regla ner en glestjocklek och sätta gips. Då dyker problemet upp med fönstren som sitter så pass högt att taket kommer bygga nedanför.

IMG_2668.JPG

Knappt nått utrymme ovanför fönster..

Hur skulle ni gjort? Kanske finns det en smartare lösning som inte är jätte tidskrävande eller dyr..

(Utrymmet är uppvärmt och avfuktare installerad)

Tack för att du tog dig tid att läsa! / Johan

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad jag ser så är fönstren öppningsbara , det går att sätta gips i taket , men då får du göra enligt skissen , en ursparing helt om det inte går att gå snett upp karmen ( platsbrist ) har sett det förut i källare och fungerar
    Blir bara att spackla 0,5 m2 per fönster kanske ,

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 618 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Vill du ha ett slät utseende i taket eller kan du tänka dig ett rustikalt ojämnt useende? Denna skillnad gör mycket för dina beslut.

4. Spraeklan

Spraeklan

Renoverare
    Fönsterna är egentligen inte öppningsbara. Innerrutorna är bara ditställda nu.

Ett slätt resultat hade varit det bästa tycker jag :)

5. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Lösningen med järnvägsräls som armering var inte helt ovanlig på 1930-talet. Har nedböjningen ökat på senare år?

6. Spraeklan

Spraeklan

Renoverare
    Nej det måste ha stått still sen de gjöt. Huset är från -38, så det var en bra bedömning av dig :)

7. J

justusandersson

Medlem
    I så fall är det bara en kosmetisk fråga. Gips eller puts. Bulan finns kvar oberoende av metod.

8. Spraeklan

Spraeklan

Renoverare
    Ja bulan är inte hela världen. Går ju dock att räta ut med reglar innan gips. Men då är ju fönsterna ivägen. Vill ju gärna inte ställa mig och slipa hela taket för hand med vinkelslipen :sweat:

9. J

justusandersson

Medlem
    Då talar allt för gips. Om du skall regla eller inte beror på den tillgängliga höjden. Det måste du bestämma själv.

10. Spraeklan

Spraeklan

Renoverare
    Höjden går att minska lite på. Men hur är det med att limma gips direkt på betongtaket?

11. J

justusandersson

Medlem
    Det är inte jag rätt person att svara på. Själv ogillar jag lim av princip även om det är nödvändigt, det blir så definitivt. Jag skulle använda spikpluggar, men andra vet nog detta bättre. Använd extra tunn sk renoveringsgips.

12. Bästa svaret

A
    Anonym
    Jag reglade med 22mm vanliga plankor som jag skruvade upp och i detta satte jag huntonit/gips. Fick tom plats för hidealite Spottar i led! Detta var när jag renoverade i källare

• Laddar…
  13. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 144 inlägg
    Jag har limmat (med fix) gipsskivor på liknande. Jag hade inte målat så du får börja med att köra bort allt löst med stålborsttrissa.
    Jag drog på fix med 12mm kam och tryckte upp skivorna med en hiss. Fixen drog jag på när skivan låg på hissen.

• Laddar…
  14. Fel av Åke
    Husägare · Västerviks kommun · 348 inlägg

Fel av Åke

Husägare
    Jag skulle regla upp med glespanel och därefter gipsskivor. Lösningen vid fönster skulle jag göra någon typ av lösning som "liteavvarje" föreslår i sin skiss.

15. Spraeklan

Spraeklan

Renoverare
    Tycker också det känns som en ganska bra lösning. Vanlig gips eller fibergips? För nackdelar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.