Byggahus.se

Hur ska jag gersåga hålkälslister till snedtaket??

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Spenderade ett antal timmar igår på att försöka få till en snygg gering av hålkälslisterna till snedtaket.
    Är det någon som har ett bra tips på hur man göra för att ta ut vinkeln på enklaste sätt? Försökte med smygvinkeln men den gav inget bra resultat.

Tar tacksamt emot alla råd, innan jag slitit allt mitt hår...

2. V
    Medlem · Nivå 6

Re: Hur ska jag gersåga hålkälslister till snedtak

Jag köpte en fyrkantsstav (c:a 1 x 1 cm) som sågades till lagom klossar. Dom sattes i hörnen där listerna gick ihop. Det var det enda sätt jag kom på och resultatet blev över förväntan.

3. C
    Medlem Nivå 1

Hej Muster!
    Jag brukar kalla detta för snickarskolans överkurs, så misströsta inte.
    Du måste skära ihop möten i hörn, Du spikar den 90° hålkärlslisten med samma sneddning som snedtaket, då vet Du var listen på snedtaket ska börja o sluta, när du lutar listen på sned taket så upptäcker Du att den glipar vid tak, nu får Du hyvla bort "bakträ" på baksida av hålkärlslisten så det blir tätt mot tak, sedan får du profilera ändar så det passar in i den raka listen.
    Börja med ett hörn som inte har snedtak, så förstår Du vad jag menar.
    Brukar såga en baklängesgering o sedan såga med handklingan så det bara återstå 1-2 mm att skära.
    En "riktig" snickare gerar aldrig en hålkärllist.

Hör av dig om Du undrar övber något.

Good luck!

4. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Kanske skulle lägga ut
    en bild på hur en "riktig" snickare gör
    med hålkärlen. :cool:
    Men det är väl lite yrkeshemlighet ::)

Mvh Putte

5. C
    Medlem Nivå 1

Hej Putte!
    Här kommer några exempel, taket vid snedtaket är ju "vitt" (det är 23 år sedan jag målade det) så det synsju inte så bra, tog ett par bilder till som info, eklisten var ett riktigt gesällprov skärningen är nästan 400 mm.
    Vad jag menade med en "riktig snickare" var nog mera ett citat från mina gamla läromästare, som lärde mig väldigt mycket och är borta sen många år.
    Dom hade många hemligheter, som jag gärna delar med mig.

Ledsen jag misslyckades med att krympa jpg-filena, om någon är intresserad så skicka mailadress.

MVH CuLa

6. Manberg
    Medlem · Nivå 8
  7. sandhall
    Medlem Nivå 9

Håller med. Genial grej. Köpte min på K-Rauta.