Hej.

Jag är i planeringsstadiet att gjuta en platta på gräsmattan, den ska användas till tyngdlyftning så det kommer släppas "tyngre" vikter från ett par meters höjd, dock bumperplates/gummivikter.

Tanken är att lägga på lite gummiplattor på detta för att få något sånär skydd men det kommer ändå bli lite kraft som träffar.

Den ska gjutas i Nordvästra Skåne om det spelar in.

Hur ska jag gå tillväga?
Gräva ur matjord
Fylla på med bergskross och padda
Fylla på med finare singel eller kross, jämna av och padda.
Bygga gjutform med armering (hur ska armeringen monteras?)
Hälla i cement och jämna till
Täcka med plast och vattna?

Känns väl inte som att man behöver någon isolering eller liknande för detta då den ska vara utomhus oskyddad, men man kanske isolerar för att slippa tjälskjutningar och liknande?

• Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Gjuter du platta så tänk på fallet så du inte får vatten stående. Detta får du sen kompensera med lagren ovanpå.

Om vi kikar på en variant så har man fallskyddsgummi på sidorna och sen 90-100 cm slitskyddsplyfa i mitten. Vikterna ska vid något så när raka lyft hamna på gummit. Utomhus får du måla kanterna på plyfan noga.
Du bör också ha ett ventilerande lager under plyfan, inomhus på källargolv kan man köra platonmatta men utomhus skulle jag fundera på bergo golv så att inget vatten blir stående på platonmattan.
Behöver man öka tjockleken så är det billigare att lägga formplyfa som mellanlager än att köpa en tjockare slitskyddsplyfa. Även här måste man måla kanterna.

Själva gjutningen är bara att kolla på gjutning för enklare förråd. Gör du det ordentligt kan du slänga upp ett tak i framtiden.

Sen är frågan om du måste gjuta eller bara kan lägga betongplattor eftersom kraften i alla fall fördelas alt bygga en träplattform i tryckt virke.

Z z_bumbi skrev:
Gjuter du platta så tänk på fallet så du inte får vatten stående. Detta får du sen kompensera med lagren ovanpå.

Om vi kikar på en variant så har man fallskyddsgummi på sidorna och sen 90-100 cm slitskyddsplyfa i mitten. Vikterna ska vid något så när raka lyft hamna på gummit. Utomhus får du måla kanterna på plyfan noga.
Du bör också ha ett ventilerande lager under plyfan, inomhus på källargolv kan man köra platonmatta men utomhus skulle jag fundera på bergo golv så att inget vatten blir stående på platonmattan.
Behöver man öka tjockleken så är det billigare att lägga formplyfa som mellanlager än att köpa en tjockare slitskyddsplyfa. Även här måste man måla kanterna.

Själva gjutningen är bara att kolla på gjutning för enklare förråd. Gör du det ordentligt kan du slänga upp ett tak i framtiden.

Sen är frågan om du måste gjuta eller bara kan lägga betongplattor eftersom kraften i alla fall fördelas alt bygga en träplattform i tryckt virke.
Just hur själva plattformen ska vara utformad har jag koll på. Har en fullstor plattform med tjockt gummi, slitageyta m.m. inomhus i gymmet, Detta var mera när solen skiner och man vill stå ute och lyfta lite. så därför tänkte jag skippa plyfan i mitten för att slippa hålla på och skydda den mot vatten. Lägger nog ett lager gummiplattor över hela ytan istället.

Smart det där med förråd, det ska jag kolla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.